Varför agerar ni så nonchalant?

Öppet brev till Lulebo AB:

Insändarskribenten och hyresgästen Lennart Alvhult är kritisk mot Lulebos underhåll på Porsön.

Insändarskribenten och hyresgästen Lennart Alvhult är kritisk mot Lulebos underhåll på Porsön.

Foto: Magnus Pehrsson

Insändare2018-05-17 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

2016 sålde kommunens fastighetsbolag Lulebo AB ut stora delar av sitt fastighetsbestånd till bland andra Rikshem. Man fick på den affären in 1,6 miljarder kronor. I våra lokala media kunde vi ta del av glada miner från berörda parter via tårtkalas och löften.

Ett löfte var att nu finns det ekonomi för upprustning och renoveringar, det orden fälldes av bland andra kommunalrådet Niklas Nordström.

Vad har hänt sedan? På Porsön har man renoverat 7 fastigheter av 28 på Professorsvägen. Man har renoverat det fastigheter som syns ut mot Porsövägen och universitetet. Så gott som alla gröna ytor, träd buskar blommor med mera togs bort för att ersättas med sten och asfalt. Vid det möte som hölls med hyresgästerna inför renoveringen lovades inflytande över kommande eventuella planteringar, och man skulle ta hänsyn till våra önskemål. Av detta blev intet. Man har enklast möjligast planterat några små buskliknande saker i det stensättningar som gjorts vid husens ingångar. Vid snösmältningen varje vår så fylls trapphusen i källarvåningarna med vatten. Varför åtgärdades inte detta när man ändå grävde upp runt samtliga fastigheter?

De nya ytterdörrar vi fått sväller vid varm temperatur och är svåra att öppna och stänga. Gatan som går genom området gjordes smalare för att ge plats åt stora mängder sten som ersatt det gräsytor vi tidigare hade. Vid snösmältning när gatan fyll med vatten så lägger sig vattnet även över stenytorna och rinner in mot husen. Trasiga stuprör som påpekats och felanmälts för minst tio år sedan är ej åtgärdade. Lekparken som skulle rustas upp för flera år sedan är ej åtgärdad. Backen som fick byggas om för att den blev felkonstruerad är ännu ej färdig. Uteplatserna i markplan ser ut som leråkrar. Soprummet är så förfallet att fönsterfodret till dörren smulas sönder bit för bit. Garagetaken har inte rengjorts från det avfall som blev kvar på dem, efter att man kapat träd och buskar som stod i deras närhet.

Det träd och buskar som togs bort på den stora ytan som vetter mot gång- och cykeltunnel har inte ersatts med något nytt. Årets snöröjning har skadat nybyggda räcken och verkar inte få någon uppmärksamhet. Asfalt och ytor kring garagen är under all kritik vad gäller underhåll. Man lagar provisoriskt hål i vägen genom att fylla dem med grus vid behov.

En ny policy som man kan märka vid kontakter med ert bolag är att när man ställer frågor och undrar när olika saker skall göras, då kommer svaret, det är på gång inom en snar framtid.

Sedan händer inte mer, denna snara framtid är oöverskådlig, men det är ett nytt sätt att nonchalera oss hyresgäster och ni slipper ta i saken. Detta upprepas gång på gång. Om nu försäljningen gav er ekonomi till upprustning och som er slogan ”en klok och framsynt samhällsbyggare” säger varför agerar ni då så nonchalant? Eller är den krassa sanningen att försäljningen egentligen var en skatteteknisk fint, som bland andra Rättvisepartiet menat?

Det flesta av oss som bor här på Porsön gör det för att trots allt så trivs vi, och det är en hyfsat bra sammanhållning mellan hyresgästerna, och det gör att man vill bo kvar. Men likaväl som vi som hyresgäster har skyldigheter gentemot er som hyresvärd, så har vi också rättigheter, och framför allt att behandlas med respekt och tas på allvar. Så om man nu måste höja hyran ännu en gång för att ha råd med renovering, var tog då pengarna från försäljningen vägen? Och var tar de pengar vi varje månad betalar på vår hyra för underhåll vägen?

Läs mer om