Utveckling åt fel håll

Bättre förr. Då gick tågen trots kyla och andra svåra förhållanden. Insändarskribenten föreslår att lok från järnvägsmuseet lånas in som uppbackning till dagens moderna och otillförlitliga.

Bättre förr. Då gick tågen trots kyla och andra svåra förhållanden. Insändarskribenten föreslår att lok från järnvägsmuseet lånas in som uppbackning till dagens moderna och otillförlitliga.

Foto: Linda Grape

Insändare2016-02-05 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Utvecklingen har verkligen gått framåt på många områden. Men inte på järnvägens område. Där har utvecklingen gått åt andra hållet, särskilt sedan Trafikverket fick ansvar för den. För ett tag sen kunde vi läsa om att ett tåg blivit stående i Laduberg och passagerarana fick vänta i fyra timmar i 30 graders kyla. Skandal! Var är beredskapen och kunskapen? Flera dagar i förväg visste vi att det skulle bli kallt.

Som ung gick jag i skola i Luleå. Då kunde man pendla med tåg mellan Boden och Luleå och även till Älvsbyn. En gång var det 38 grader kallt men tåget gick ändå! Det var ett gnistrande skådespel från strömavtagaren när DA-loket drog igång. Det fanns inte på kartan att tåget inte skulle gå på grund av kyla, snö, regn eller något annat. Vad har hänt sedan dess? Varför tar man inte fram MA- och DA-lok som beredskap och finns det inga kan man ju låna från Malmbanans vänners museum.

Det kan ju inte vara något problem att hålla tidtabellen för dessa lok eftersom högsta farten från Älvsbyn till Vännäs fortfarande bara är 70 km/tim på grund av uteblivet underhåll!

Ett litet tips ifall det skulle bli någon fler kall dag. Höj beredskapen, se till att det finns något lok i beredskap! Kanske ett diesellok typ T44 om det skulle bli något fel på strömtillförseln.

Jag hoppas att testbanan mellan Jörn och Arvidsjaur snart kan komma igång! Den behövs verkligen. Det är när det är besvärliga förhållande som snö, regn, blåst eller kyla som man vill att de kollektiva kommunikationerna ska fungera.

Och jag hoppas att bygget av den utlovade Norrbottniabanan kommer igång för den behövs verkligen!

Det som bekymrar mig mest och som fått mig att skriva är den utredning som Trafikverket gjort. I den föreslår man att lägga ner lågtrafikerade banor. Då skulle 40 kommuner bli utan sina järnvägstransporter! Jag hoppas att någon minister kan ta Trafikverket i örat och sen slänga utredningen i papperskorgen.

Parismötet och dess beslut om miljön verkar ha gått in i det ena örat och ut genom det andra.

Jag är less att höra att järnvägar inte lönar sig.. Det är så att varje gång vi kör ett tåg istället för bil eller lastbil gör vi en ekonomisk vinst för miljön, energin men även för säkerheten. Med ett enda tåg kan man ersätta 25 långtradare med släp! Vi har billig, inhemsk, ren, grön energi (elkraften), att jämföra med utländsk, smutsig och sinande olja. Varför finns det ingen prislapp på miljövinsten med tåg ? Jag såg en siffra på att miljöskulden för några år sen var över 50 miljarder!

Det är dags för att vi får en annan trafikpolitik! En positiv och kreativ järnvägspolitik!