Trovärdigt om station i centrum?

Kirunas gamla järnvägsstation.

Kirunas gamla järnvägsstation.

Foto: Ulrika Huhtaniska

Insändare2022-09-01 14:50
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Gunnar Selberg, nuvarande kommunalråd i Kiruna, intervjuas i NSD den 30 augusti. I intervjun säger han sig själv vara mest nöjd med att Trafikverket nu planerar för en centrumnära järnvägsstation. ”Det trodde ingen, när vi tillträdde. Samebyarna och LKAB var emot", säger Gunnar Selberg.

Inför det kommande valet är det viktigt att riktig information lämnas medborgarna. Påståendet om klartecken för ny centrumnära järnvägsstation kräver därför syn. Regeringen fastställde den 7 juni i år en nationell plan för transportinfrastrukturen för perioden 2022–2033. I planen redovisas projekt som får byggstartas nu, får förberedas för byggstart fram till 2027 och övriga åtgärder 2028 – 2033.

 Regeringen skriver i beslutet: ”Trafikverket har i sitt planförslag lagt in objektet Kiruna, ny järnvägsstation. I planförslaget anges dock att objektet förutsätter full finansiering av extern part/externa parter. Regeringen anser att full extern finansiering är ett krav för objektets genomförande och att det är enligt den förutsättningen som objektet finns upptaget i den nationella planen”. Objektet finns inte med bland de som får förberedas för byggstart. 

Till den nya stationen krävs en ny järnväg. Den nya järnvägen mot Kiruna C öster Kirunavaara blir ca 7,5 km och är kostnadsberäknad till 1,3 miljarder. Vem eller vilka är Gunnar Selbergs externa finansiärer, frågar sig vän av ordning, när pengar inte finns med i planen? 

Regeringens uppenbara tveksamhet är kanske ett resultat av Trafikverkets egen utredning? I den står bland annat: ”Åtgärden ger ett negativt bidrag till ekologisk hållbarhet, genom fler barriärer och intrång i landskap samt negativ klimatpåverkan i bygg- och driftskede.” 

Totalt sett bedöms åtgärdens bidrag till såväl ekologisk som ekonomisk hållbarhet vara negativa. Vidare anges att de nyttor som finns inte motsvarar den höga investeringskostnaden. ”Den samhällsekonomiska analysen tyder på att åtgärden är samhällsekonomiskt olönsam”. Med regeringsbeslutet krävs således en extern finansiering för en järnväg som uppenbart är tveksam, samhällsekonomiskt olönsam och har tydligt påvisade negativa bidrag på miljö och klimat. 

Någon ny centrumnära järnvägsstation kan inte planeras förrän till tidigast 2028 och Gunnar Selberg får nog först redovisa vem eller vilka som ska betala de 1,3 miljarderna, innan han kan påstå att saken är fixad.