Trafikverket: Därför väljs västra korridoren

Urban Eriksson, åtgärdsansvarig för Norrbotniabanan, svarar här på en insändaren "Det kostar att bygga banan rätt".

Norrbotniabanan halverar restiderna längs Norrlandskusten, oavsett korridorval, skriver insändarskribenten.

Norrbotniabanan halverar restiderna längs Norrlandskusten, oavsett korridorval, skriver insändarskribenten.

Foto: Kid Reslegård Svedberg

Insändare2025-01-23 13:41
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Vi förstår engagemanget för att skapa så bra förutsättningar som möjligt för tågtrafiken i norra Sverige – det är något vi också strävar efter.

Den västra korridoren ger en robust och hållbar lösning för både gods- och persontransporter året runt. Även om den östra korridoren har fördelar, visade våra utredningar att den skulle innebära problem för sjöfarten och tågtrafiken vid den öppningsbara bron som krävs vid Hamnholmen. Eftersom det är omfattande trafik på sträckan, både tågtrafik och sjöfart, blir effekterna för stora. Detta skulle innebära återkommande förseningar och inställda tåg. Inte heller isproblematiken går att lösa för farleden under bron. 

Både Sjöfartsverket, Luleå Hamn och Försvarsmakten har bekräftat vår analys. Sjöfarten är avgörande för den gröna omställningen, och en fungerande hamnverksamhet måste säkerställas.

Även om vi förstås tar hänsyn till kostnadsbilden så är kostnaden inte en avgörande faktor. Vi kan helt enkelt inte bygga ett robust och hållbart transportsystem med den östra korridoren. 

Norrbotniabanan halverar restiderna längs Norrlandskusten, oavsett korridorval. 

Läs den förra insändaren här.