Skolchefen som tycker att lärare som klagar på sin arbetssituation borde planera sin tid bättre, som anser att överläkare inom neuropsykiatri inte har kompetens nog att bedöma ett barns behov i skolan för att den inte kan skollagen tillräckligt bra (NSD 21 dec). Jag undrar vem som behöver mest hjälp med att tolka dessa lagar?
Vem som helst som har minsta lilla insyn i Kirunas kommunala skolor kan dra slutsatsen att vuxna har misslyckats på flera plan.
Barn överlag mår sämre idag. Barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) mår sämre när omgivningen är svajig och stökig. Lärarna mår dåligt av att ha tappat kontrollen. Att vilja bli lärare idag kan jämställas med självskadebeteende. Att bli rektor, ja ni fattar.
Hur ska vi då göra för att ungarna ska skärpa till sig och förstå att de sabbar sin framtid genom att sabba klasskamraternas arbetsro eller vara hemmasittare?! Är det genom att ha en skolchef som lägger ansvaret på barnen och får en hel lärarkår att koka, i tystnad? Njaaa, men det är inte direkt raketforskning. Mycket kan man säga utan att uppfattas som nonchalant narcissist men jag vet iallafall en som misslyckas med det.