En övergång till hållbara transporter, ur klimat- och rättvisesynpunkt, kräver mer än enbart byte till elbilar. Elbilar kräver stora resurser att
tillverka. Bland annat behövs ändliga mineraler.
Vi kan inte byta ut hela bilparken, i Sverige, till elfordon. Metallerna räcker inte. Arne Müller gör en grundlig genomgång av frågeställningen i :
”Elbilen och jakten på metallerna”
Den senaste, statliga trafikutredningen slog, fast att alla trafikslag måste minska i användning för att nå klimatmålen.
All elproduktion innebär negativa effekter på miljön, större eller mindre.
Att hushålla med el betyder vinst för miljön.
FN organet UNEP, United Nations Environmental international Resource Panel, presenterade den 1 mars i år en rapport med ett tydligt budskap, att minska konsumtionen av material.
Naturskyddsföreningen har en mineralpolicy som beskriver föreningens syn på hur vi kan hantera detta område. Där ingår en beskrivning hur vi i första hand effektiviserar användningen av metaller och tillämpar en cirkulär hantering så långt möjligt. Först i sista hand, om starka skäl finns men inga rimliga alternativ, kan nyöppning av gruvor accepteras.
Omställning som föreningen beskriver är när ett hållbart samhälle kan tillgodose människors grundläggande behov utan att äventyra kommande generationers grundläggande behov.