Tågresor slutar ofta som bussresor - vem tar ansvar på bussen?

Vem tar ansvar för att ersättnignstrafiken fungerar? Det  undrar insändarskribenten.

Vem tar ansvar för att ersättnignstrafiken fungerar? Det undrar insändarskribenten.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Insändare2024-09-13 06:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Ännu en tågbiljett som blivit till en bussresa. Det händer var och varannan gång när vi ska resa klimatsmart med tåg att det ändå slutar med att vi sitter på en buss. Norrtåg/Vy skyfflar in sina passagerare i ersättningsbussar och med det kastar de bort allt sitt ansvar över passagerarnas säkerhet på resan. 

Deras personal tar en direktbuss och lämnar en förvirrad bussförare som inte hittar till hållplatserna. Passagerare tar över kommandot och bestämmer att bussen inte ska stanna på hållplatser som andra passagerare vill kliva av på. Enligt Norrtåg/Vy ska bussen stanna på alla hållplatser som tåget skulle stannat på. Men just ja, Norrtåg/Vy har ju inte någon personal på bussen som styr upp situationen.

Busschauffören backar in ett träd och kör 20 mil utan bakruta. Men Norrtåg/Vy behöver ju inte ens blunda för det för de var ju inte där! 
Allra minst bryr sig Norrtåg/Vy om de allra minsta passagerarna. Vid ersättningsbuss följer tågbolaget gällande lagstiftning om att barn under tre år inte behöver sitta bältade. Bussbolaget Nobina kan inte heller ordna fram en bilstol till dem minsta för de hänvisar till Norrtåg/Vys bestämmelser. 

Tråkigt att Norrtåg/Vy har så låg ambitionsnivå när det kommer till att värna sina passagerares säkerhet vid ersättningsbuss att nätt och jämnt följer lagen.