Dag efter dag, år efter år kommer kommentarerna, de verbala kränkningarna då han känner sig lika värdelös som veckan innan. När det inte är nog kommer slagen, sparkarna eller knuffarna in i väggen. Han försöker stå ut, vet att han inte är ensam, andra i klassen får också sin släng av sleven men stegen till skolan är lika tunga dag efter dag, år efter år. Det är så mycket han vill hinna lära sig, längtar efter att få veta och ta reda på, men det är så stökigt i klassrummet och hela tiden måste han vara beredd på slaget som kommer i smyg och svider dubbelt när det träffar bakhuvudet. Fröken har fullt upp med att hålla ordning och hinner inte alltid se de ständiga trakasserierna. För att inte tala om rasterna.
En vardag för klasser där elever som saknar gränser och normer fått ta över, styr och ställer med regelbundna kränkningar och ordningsstörande beteende. I Kalix gjordes ett försök att förändra ordningsstörande elevers beteende. Ambitionen var god och på kort sikt såg man framgång. Så kom drevet där generaliseringarna hetsade fram en opinion på sociala medier vilken var omöjlig att stå emot. Olika ”experter” ville vara med och gav syre till brasan och alla vet hur det slutade. Nu står skolan i Kalix på ruta ett, kränkningarna och otryggheten har återtagit makten.
Man får aldrig hålla fast en elev annat än när situationen kräver det och att stänga inne elever är ingen lämplig metod, men att träna ordningsstörande elever på att få ett socialt fungerande beteende är nödvändigt både för den som kränker och stör men inte minst
för alla de andra i klassen som vet att lärande ger individen möjlighet att välja sin framtid. I Kalix finns goda förutsättningar att med lärarnas redan höga kompetens och efter ett omtag, fortsätta sitt arbete med att ge alla elever trygghet, studiero och framtid. Det är inte de ordningsstörande eleverna som ska sätta ribban i klassrummet.