Öppen mottagning ett uselt system

Det nya systemet med öppen mottagning vid Kalix hälsocentral uppskattas inte av skribenten.

Det nya systemet med öppen mottagning vid Kalix hälsocentral uppskattas inte av skribenten.

Foto: Ulrika Vallgårda

Insändare2023-10-16 08:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Kalix hälsocentral har i dagarna börjat med öppen mottagning, där patienter får söka läkarvård drop in mellan klockan 08:15-10:00. 
Klockan 07:45 öppnar kölappsautomaten, och redan då är det kö ut på gatan av patienter i behov av läkarvård. Väntrummet är proppfullt, sittplatserna räcker inte till och människor visar tydligt sitt missnöje över detta nya system där man inte längre kan ringa och boka en läkartid. Väntetiden att få anmäla sig i receptionen är lång, och har du tur får du träffa en läkare under mottagningstiden - annars får du gå hem, och har suttit i väntrummet i dryga två timmar i onödan. "Välkommen att försöka nästa dag vi har öppen mottagning, vi kan inte garantera dig en läkartid".

Hur tänkte ni, ni beslutsfattare som ansåg att öppen mottagning på en hälsocentral skulle vara tidseffektivt, säkert och gynnsamt? Har ni tänkt på de äldre människorna? Har ni tänkt på de personer som lider av psykisk ohälsa och mår fysiskt och psykiskt dåligt av att sitta i ett väntrum, proppfullt av människor? Har ni tänkt på de gravida som behöver söka läkarvård med illamående, och ombeds sitta och vänta i två timmar? 

Det här är bland det sämsta system ni valt att implementera inom Kalix hälsocentral. Gör om, gör rätt - och återgå till hederliga, bokningsbara läkartider under telefontid. Det kommer gynna både vårdpersonal och era patienter.