Jag läste i NSD att infrastrukturministern Andreas Carlson har den 7 februari 2023 påpekat i en debatt om Norrbotniabanan att ”etappen Umeå-Dåva är redan igång”. Får jag påpeka för ministern att sträckan ifråga är en 12 km kort länk från Umeå till en avfallsanläggning.
Planeringen av Norrbotniabanan började år 2009. Bygget av etapp 1 påbörjades år 2018 och beräknas bli färdigt år 2025. 12 kilometer järnväg på 16 år? Umeå-Dåva rälsstumpen är för kort för att användas som slagträ i en politisk debatt. Svenska staten slår nytt långbänksrekord. Sista Etapp (nr 3) av Norrbotniabanan börjar byggas först 2028-2033. Avståndet Umeå-Luleå är bara 269 km. Hela projektet har gång på gång fördröjts av successiva regeringar. Norra stambanans nuvarande skick försvårar för industrierna i norr, vilket försvårar exporter och påverkar Sveriges ekonomi negativt. De planerade industrisatsningarna i Norrbotten kan kraftigt förbättra statens kassa, men först när produktion är igång. Detta kräver modern infrastruktur. Staten behöver inse detta.
Som jämförelse – på 20 år, mellan 1882 och 1902, byggde man 473 km av Malmbanan från kusten till Riksgränsen (Riksgränsbanan) över fjällen, i väglöst land, utan elström och mestadels med handredskap. Banan ansågs då ha riksintresse.