Kolonialismen tar sig olika uttryck i kolonin Norrbotten. Utländska ekonomiska intressen med Ebba Busch och regeringen som verktyg körde över Kiruna kommuns beslut att säga nej till en grafitgruva i Kiruna.
I Luleå kördes kommunen och regionen över av det statliga, regeringsstyrda Trafikverket som stoppar den nödvändiga föreningen mellan flyg och tåg. Ingen järnvägsförbindelse med Luleå flygplats, för en sådan förbindelse skulle störa industriägarnas och sjöfartens intressen.
Ekonomiska intressen och inte människorna i Norrbotten ska tillfredsställas, men det sägs naturligtvis aldrig öppet. Dolt bakom något som brukar kallas ”allmänintresset” ges fritt fram att exploatera naturtillgångar och hämta hem vinsterna från Norrbotten.
Norrbotniabanan, som många ställt stora förhoppningar på, blir inte Norrbotniabanan, möjligen Piteåbanan. Om järnvägen inte ska ansluta till Kallax Airport, flygplatsen, och dras väster om staden, finns det ingen anledning att bygga Norrbotniabanan norr om Piteå. Lokal persontrafik på den sträckan skulle inte bli någon lysande affär.
I stället kommer Trafikverket att sannolikt växla in på sparalternativet, att Norrbotniabanan får Piteå som slutstation. Fortsättningen blir en annektering av den befintliga Piteåbanan till Älvsbyn och den nuvarande stambanan från Älvsbyn till Boden. Så kan många miljarder sparas.
I Älvsbyn lär champagneflaskornas korkar flyga upp i taken, men den som stiger på och av tåget i Boden får se fram emot en bussfärd som början eller slutet på resan till Luleå eller stadens flygplats.
Sådan är kolonialismen.
Norrbotniabanan blir Piteåbanan
"Ekonomiska intressen ska tillfredsställas, men det sägs naturligtvis aldrig öppet", skrvier Jan Bergsten i en insändare.
I Luleå kördes kommunen och regionen över av det statliga, regeringsstyrda Trafikverket som stoppar den nödvändiga föreningen mellan flyg och tåg, skriver insändarskribenten.
Foto: Johan Nilsson/TT
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.