Nej, bygget av Norrbotniabanan går inte som på räls

Färdigställandet av järnvägssträckan Umeå–Dåva dröjer.

Färdigställandet av järnvägssträckan Umeå–Dåva dröjer.

Foto: Petra Älvstrand (ARKIV)

Insändare2023-10-01 19:15
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I en ledare i NSD den 26 september kritiserar Olov Abrahamsson den dåliga planeringen av Norrbotniabanan och att det kommer att ta lång tid innan ens 9–12 kilometer räls Umeå–Dåva är klar. Trafikverket har dessutom meddelat att det blir ytterligare två års försening. Detta för cirka en mil järnväg! Bäva för fortsättningen!

För cirka en månad sedan hade jag en insändare där jag välkomnade att Olov Abrahamsson delade min kritik mot tidsplanen. Annat lät det förr. Min tidigare kritik nästan idiotförklarades speciellt av S-politiker i Norrbotniabanegruppen. Gruppen håller nu en klädsam tystnad.

Nu har Olov Abrahamsson och jag en samstämmig uppfattning om hur illa Trafikverket skött planeringen. Den är helt enkelt usel. Kritiken berör utan undantag både borgerliga- och S-ledda regeringar. Där ligger ansvaret men det verkar som alla berörda duckar.

En avgörande fråga som inte är fått något svar är vem som skall betala? Visserligen ligger en ansökan inne hos EU om bidrag om jag har fattat rätt i den här härvan. 

Det senaste är att regeringen skickat en framställan till EU om att de stöder den inlämnade ansökan om bidrag.

Vad är det här för ordning? I framställningen vill regeringen prioritera alla järnvägssatsningar i norr. Man vet inte vad Norrbotniabanan kommer att kosta. Räcker 50 miljarder? Vad kostar dubbelspåret mellan Luleå - Boden? Vad kostar dubbelspåret för hela övriga malmbanan till riksgränsen? Vad kostar den omständliga dragningen runt Skellefteå? Inga siffror har presenteras. Köper EU detta?

Det är uruselt sätt att prioritera järnvägssatsningarna. Man kan inte prioritera allt. Man borde prioritera en av satsningarna för att vara trovärdiga. Men det är bara hoppas att EU har spenderbyxorna på och slänger ut några hundra miljarder. 

Ingen kan i dag säga när de 9–12 kilometrarna räls till Dåva är klar. Ingen har en susning om vad alla satsningarna kommer att kosta totalt. Men man säger att man prioriterar. Ursäkta språket men allt det där är skitsnack!

Jag håller med Olov Abrahamsson att tidsplanen inte längre går att skymta i horisonten.