Måste man ha en smartphone för att få vaccin?

Alla har inte råd att köpa en smartphone. Det gör det svårt att boka tid för vaccin, skriver signaturen Maria.

Covid-19 vaccination. Arkivbild.

Covid-19 vaccination. Arkivbild.

Foto: Wendela Antepohl

Insändare2021-08-02 08:35
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

En och en halv månad har gått sedan jag fick veta att jag nu tillhör de som kvalificerar sig för att få corona-vaccinet. Det närmaste en tid jag kommit var när jag, av misstag, fick en tid i Kiruna – en resa på så där 30 mil enkel väg. När det uppdagades blev jag inte bara avbokad därifrån utan miste helt min plats i kön…
 

Jag vill inte tro att man inom vården prioriterar höginkomsttagare. Men –  samtidigt förstår jag ju att de som bestämmer, de som har en månadsinkomst som det tar en låginkomsttagare minst tre till fem månader att ens nå upp i, och att de därför inte eller har några som helst problem att lägga ut några tusen då och då (= köp av smartphone!) och sedan binda upp sig på ett abonnemang i x antal år, utan att egentligen märka av det, lätt "glömmer bort" de som inte har lika välbetalda jobb, och därmed får prioritera bland utgifterna.


Om man, som kvinna, har fått kallelse till gynekologisk cellprovsundersökning vet man att det finns en hemsideadress, och en personlig kod som man kan använda vid eventuell av- eller ombokning. En dator kan man LÅNA (gratis) för att uträtta det ärendet hos vården. Men när det KRÄVS att man har bank-id (vilket då förutsätter att man har en smartphone), fungerar det ju inte.
 

Inom den närmaste tiden avser man att börja vaccinera 16 – 17-åringar. Jag antar då att man endast köper in de doser vaccin som ska räcka till den åldersgruppen, så att vi ”gamlingar” (som hamnade utanför på grund av ekonomiska skäl) inte ska få ta del av det !?