Det pågår ett jätteprojekt i Luleå med syfte att göra hamnen större och djupare för att kunna ta emot större fartyg.
Samtidigt utvecklar man system för att tillverka stål utan kol. När detta blir verklighet så försvinner behovet av kol import med stora fartyg från Australien. LKAB behöver inte öka malmexporten från Luleå om malmbanan får ett dubbelspår till Narvik. Ett nytt stålverk byggs i Boden för stål utan kol.
Vi kanske ska begränsa malmexporten och förädla malmen i Norrbotten. När Anders Borg, ordförande i LKAB, talar om malmexport som en oändlig möjlighet så är han lika dåligt informerad som när han avvecklade försvaret. Med alla möjligheter till grön omställning som finns här i norr så hejar staten på men tycks inte ta ett helhetsgrepp perspektiv för att ta ledartröjan. En förbättrad järnväg till Narvik vore bra ur försvars synpunkt med möjlighet att få hjälp av NATO styrkor.
Det är hög tid för Regeringen att tillsätta en minister för regional utvecklings samordning.