Luleå är inte en genomtänkt stad

"Engagerad medborgare" kritiserar kommunens utredning av framtiden för "Trekantens parkering" i Norra hamn.

"Engagerad medborgare" kritiserar kommunens utredning av framtiden för "Trekantens parkering" i Norra hamn.

Foto: Anna Isaksson

Insändare2025-03-04 11:17
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Luleå kommuns beredningar inför politiska beslut verkar ofta bygga mer på tjänstemännens egna åsikter än på gedigna utredningar och analyser. Under flera år har jag tagit del av politiska beslutsunderlag som ibland innehåller allt annat än verklighetsbaserade fakta. Som medborgare i denna stad förväntar jag mig mer genomtänkta processer och välgrundade beslutsunderlag, särskilt när det gäller stadsplanering och infrastruktur.

Vi har sett flera exempel på undermåliga utredningar och beslut som saknar helhetsperspektiv. Ett tydligt exempel är trafiklösningen vid Trekanten, där det första förslaget snarare liknade ett barns kladdande än en genomarbetad plan för en växande stad. Ett annat omdiskuterat förslag var att omvandla Varvsleden från en tvåfilig väg till ett lågfartsområde – en förändring som hade skapat stora problem för pendling och logistik. Vem kom på den minst sagt märkliga idén att köra sten, sand och lim från våra grannländer till rondellen vid Haparandavägen? Absolut en grupp med kommunala tjänstemän som inte hade så mycket att göra.

Storhedens handelsområde har under många år kantats av långa bilköer, men i stället för att lösa de verkliga trafikproblemen valde kommunen att bygga en gångväg mitt i avgaserna från väg 97 och Storhedsvägen, trots att en mer lämplig permanent gångväg redan fanns vid strandpromenaden. Kommunstyrelsen har dessutom godkänt en detaljplan och efterföljande bygge som blockerar möjligheten till en framtida ersättning av Bergnäsbron – en oerhört viktig förbindelse för hela staden. Hur har man tänkt sig att den åldrande bron ska kunna bytas ut?

Istället för att genomföra verklighetsbaserade analyser av stadens faktiska behov hänvisar kommunens utredningar ofta till FN:s globala mål eller kommunens egna tolkningar av dessa. Dessa mål är visserligen viktiga, men de får inte användas som svepskäl för att undvika att bygga en fungerande infrastruktur. Luleå behöver utvecklas med realistiska och genomförbara lösningar, inte styras av tjänstemännens personliga tolkningar av generella principer.

Det är dags att Luleå kommun tar sitt ansvar och säkerställer att utredningar och beslutsunderlag håller högre kvalitet. Medborgarna förtjänar en kommun som bygger för framtiden med välgrundade och genomtänkta beslut – baserade på fakta och behov, inte godtyckliga ideologiska referenser. Men vem vet, kanske nästa stora trafiksäkerhetsåtgärd blir ett generellt förbud för bilar på stadens mest trafikerade vägar? Det vore i linje med de tidigare besluten!