VÄr son tar grundenten. Det har varit stort för vÄra Àldre barn. FinklÀnning för den ena och flaggbÀrande för den andra. Men yngsta vill bara att grundskolan tar slut. SÄ sorgligt men vi förstÄr!
Statistiken sÀger att en tredjedel av eleverna i klassen har sÀrskilda behov. Enligt Skolverket har elever med dessa behov rÀtt till anpassat undervisning och skolgÄng. Men det betyder inte att detta ske! Inte ens nÀr lÀraren i tidig skolÄlder pÄpekar problem med koncentration, uthÄllighet och uppmÀrksamhet. Inte ens efter mÄnga tidskrÀvande samtal med skolledning (som byts ut nÄgra gÄnger under tidens gÄng).
Det blev stryptag pÄ skolgÄrden i trean, en Àldre elev uppmÀrksammade situationen och rÀddade livet pÄ honom, ingen rastpersonal. Skolan gjorde det inte ens officiellt genom en anmÀlan. Inga konsekvenser överhuvudtaget.
FjĂ€rde skolĂ„ret hade blott börjat. Samtal frĂ„n skolan: Barnet la repet i trĂ€det och skulle hĂ€nga sig. Skolan krĂ€vde att nĂ„n av oss förĂ€ldrar skulle hĂ€mta honom omedelbart (mitt pĂ„ dagen dĂ€r man jobbar) men kontaktade inte psykakuten, elevhĂ€lsan eller skolpsykologen. Dagen dĂ€rpĂ„ satt personal frĂ„n socialen hemma hos oss. Ăntligen fick vi förĂ€lder sĂ€ga att det inte funkar i skolan och Ă€ven barnet fick sĂ€ga sitt. Socialen kom fram till att problemen Ă€r i skolan och inte hemma. Men det Ă€ndrade ingenting för skolgĂ„ngen.
Efter 1,5 Ärs utredning kom diagnosen: ADHD. För oss förÀlder var det ingen överraskning. DÄ fanns det hopp om en positiv förÀndring för skolgÄngen.
Dock la skolan tydligen undan utredningen med specifika ÄtgÀrder och mÄl för skolan. Skolan gjorde inga anpassningar överhuvudtaget frÄn Ärskurs sex och fram tills nu. Dock har vi ett papper som skolan tÀnkte överlÀmna till gymnasiet. Vilken överraskning för oss vad grundskolan helt plötsligt krÀver av gymnasiet allt det de inte sjÀlva gjorde.
Det var pandemi dÀr det passade skolan att eleverna hade hemundervisning via digitala classroom. Det var ganska bra. MÄlen nÄddes.
Sen kom skyddsstopp pÄ skolan. Dock inga verkliga positiva förÀndringar för elever/personal.
Sista skolÄret var problematiskt med nÀrvaro som vi förÀlder redan till höstlovet signalerade om. Dock reagerade inte skolan förrÀn efter pÄsklovet.
Han vÀgrade att vara med pÄ avslutningslunch med rektorn. Vi förstÄr. Han vÀgrar att vara med pÄ skolavslutning. Vi fattar. Han ska fÄ sitt betyg av mentorn.
Men det fanns nÄgra fÄ stjÀrnor som lyste upp hans skoltillvaro och utveckling och var ett stort stöd Àven för oss förÀldrar. NÄgra som sÄg honom som en mÀnniska med allt vad det innebÀr!
Det pratas mycket om legitimerade/inte legitimerade lÀrare. VÄr erfarenhet Àr att förstÄelse, empati och medmÀnsklighet kan betyda sÄ mycket mer Àn professionalitet.
VuxenvÀrlden borde skÀmmas hur man möter barn och ungdomar Àven om barnkonvention Àr svensk lag!
KÀra son! Vi Àlskar dig och Àr stolta! Framtiden Àr din och den Àr ljus! Bara att ta för dig!
FunkisförÀldrar kÀmpar alltid sÄ mycket hÄrdare och nÀstan ingen vet nÄnting om denna kamp. Sjukskrivningar just pÄ sommarlov Àr sÄ vanliga för att förÀldrarna Àr helt slutkörda efter skolÄret.
NÀr ska skolan leva upp till det lagen stödjer?