Inte feststÀmning för alla elever

Den hÀr veckan Àr det skolavslutningar runtom i lÀnet. Dock Àr det inte feststÀmning för alla elever, skriver insÀndarskribenten.

Alla elever Àr inte glada pÄ skolavslutningen. I en insÀndare vittnar en familj om hur tung skolgÄngen kan vara om man som elev inte fÄr det stöd man behöver.

Alla elever Àr inte glada pÄ skolavslutningen. I en insÀndare vittnar en familj om hur tung skolgÄngen kan vara om man som elev inte fÄr det stöd man behöver.

Foto: Fotograf saknas!

InsÀndare2024-06-13 15:30
Det hĂ€r Ă€r en insĂ€ndare. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

VĂ„r son tar grundenten. Det har varit stort för vĂ„ra Ă€ldre barn. FinklĂ€nning för den ena och flaggbĂ€rande för den andra. Men yngsta vill bara att grundskolan tar slut. SĂ„ sorgligt men vi förstĂ„r! 

Statistiken sĂ€ger att en tredjedel av eleverna i klassen har sĂ€rskilda behov. Enligt Skolverket har elever med dessa behov rĂ€tt till anpassat undervisning och skolgĂ„ng. Men det betyder inte att detta ske! Inte ens nĂ€r lĂ€raren i tidig skolĂ„lder pĂ„pekar problem med koncentration, uthĂ„llighet och uppmĂ€rksamhet. Inte ens efter mĂ„nga tidskrĂ€vande samtal med skolledning (som byts ut nĂ„gra gĂ„nger under tidens gĂ„ng). 

Det blev stryptag pÄ skolgÄrden i trean, en Àldre elev uppmÀrksammade situationen och rÀddade livet pÄ honom, ingen rastpersonal. Skolan gjorde det inte ens officiellt genom en anmÀlan. Inga konsekvenser överhuvudtaget.

FjĂ€rde skolĂ„ret hade blott börjat. Samtal frĂ„n skolan: Barnet la repet i trĂ€det och skulle hĂ€nga sig. Skolan krĂ€vde att nĂ„n av oss förĂ€ldrar skulle hĂ€mta honom omedelbart (mitt pĂ„ dagen dĂ€r man jobbar) men kontaktade inte psykakuten, elevhĂ€lsan eller skolpsykologen. Dagen dĂ€rpĂ„ satt personal frĂ„n socialen hemma hos oss. Äntligen fick vi förĂ€lder sĂ€ga att det inte funkar i skolan och Ă€ven barnet fick sĂ€ga sitt. Socialen kom fram till att problemen Ă€r i skolan och inte hemma. Men det Ă€ndrade ingenting för skolgĂ„ngen.

Efter 1,5 Ärs utredning kom diagnosen: ADHD. För oss förÀlder var det ingen överraskning. DÄ fanns det hopp om en positiv förÀndring för skolgÄngen.

Dock la skolan tydligen undan utredningen med specifika ÄtgÀrder och mÄl för skolan. Skolan gjorde inga anpassningar överhuvudtaget frÄn Ärskurs sex och fram tills nu. Dock har vi ett papper som skolan tÀnkte överlÀmna till gymnasiet. Vilken överraskning för oss vad grundskolan helt plötsligt krÀver av gymnasiet allt det de inte sjÀlva gjorde.

Det var pandemi dÀr det passade skolan att eleverna hade hemundervisning via digitala classroom. Det var ganska bra. MÄlen nÄddes.

Sen kom skyddsstopp pÄ skolan. Dock inga verkliga positiva förÀndringar för elever/personal.

Sista skolÄret var problematiskt med nÀrvaro som vi förÀlder redan till höstlovet signalerade om. Dock reagerade inte skolan förrÀn efter pÄsklovet.

Han vÀgrade att vara med pÄ avslutningslunch med rektorn. Vi förstÄr. Han vÀgrar att vara med pÄ skolavslutning. Vi fattar. Han ska fÄ sitt betyg av mentorn.

Men det fanns nĂ„gra fĂ„ stjĂ€rnor som lyste upp hans skoltillvaro och utveckling och var ett stort stöd Ă€ven för oss förĂ€ldrar. NĂ„gra som sĂ„g honom som en mĂ€nniska med allt vad det innebĂ€r! 

Det pratas mycket om legitimerade/inte legitimerade lÀrare. VÄr erfarenhet Àr att förstÄelse, empati och medmÀnsklighet kan betyda sÄ mycket mer Àn professionalitet.

VuxenvĂ€rlden borde skĂ€mmas hur man möter barn och ungdomar Ă€ven om barnkonvention Ă€r svensk lag! 

KÀra son! Vi Àlskar dig och Àr stolta! Framtiden Àr din och den Àr ljus! Bara att ta för dig!

FunkisförÀldrar kÀmpar alltid sÄ mycket hÄrdare och nÀstan ingen vet nÄnting om denna kamp. Sjukskrivningar just pÄ sommarlov Àr sÄ vanliga för att förÀldrarna Àr helt slutkörda efter skolÄret.

NÀr ska skolan leva upp till det lagen stödjer?