Nu är det alltför många här i Haparanda som kontaktat Hälsocentralen utan att få hjälp. Vi har rätt att få vård här trots att Regionen installerat ett nytt journalsystem före jul.
Vi får höra att vi ska ha tålamod, och det har vi redan haft alldeles för mycket.
Personalen gör sitt bästa med de förutsättningar de har, och med den personalstyrka som arbetar.
Vårdbehövande människor ringer till Hälsocentralen och väntar på att senare bli uppringda av dem, men alltför många får aldrig det samtalet.
När kvoten för samtal är fylld så säger ett autosvar att ni ringer upp senare, men det finns inte tider kvar och personen blir aldrig kontaktad. Vi i Haparanda har bland den sämsta telefontillgängligheten av Hälsocentralerna i Norrbotten.
Det är även problem att nå Hälsocentralen via chatten, och vi har en åldrande befolkning som inte har den funktionen.
Personer som behöver mediciner får inte dem utskrivna och en följd av detta är att de kan bli ännu sjukare. Det blir även svårt att avboka ett läkarbesök om du inte får kontakt med vården.
Vad blir följden av att inte få mediciner eller vård i tid?
Det blir fler som åker till akuten.
Köerna blir långa på akutmottagningarna och detta medför ett onödigt lidande för människor som behöver vård och akuten får fler patienter än de borde få.
Om du har en privat läkarkontakt så kan du få förnyat recept samma dag via mejl.
Varför kan inte Region Norrbotten göra likadant?
Detta kan inte vara patientsäkert då människor fått vänta längre än 7 dagar på ett svar från er och sedan har någon fått vänta i 5 dagar till för att få receptet, och efter det ska du gå till apoteket och beställa din medicin som kanske inte är inne just när du behöver den utan du får vänta ytterligare några dagar för att få hem den.
Vi i Haparanda blir inte friskare av detta.
Nu ställer jag frågan till Region Norrbotten:
Vad tänker ni göra för att förbättra telefon- och chatt tillgängligheten på Haparanda Hälsocentral?
Vad kommer ni att göra för att förbättra vårdkapaciteten på Haparanda Hälsocentral?