Fy Vy – jag skäms för Sverige och Norrland

Tågresan blev kaotisk med brist på information och samordning.

Tågresan blev kaotisk med brist på information och samordning.

Foto: Viktoria Berglund

Insändare2022-01-11 19:45
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Efter nyårsfirande är jag och barnen redo åka hem från Kiruna och söderut. Får meddelande av Vy att nattåget är inställt och att ersättningsbussar ska avgå samma tid 18:28. Vi och turister från hela världen väntar tålmodigt på ersättningsbussar. 

Två timmar senare kommer en av tre utlovade bussar och många blir kvar...

Under färden till Boden säger en medresenär att tåget har åkt utan oss vid midnatt trots försäkran av deras kundtjänst tidigare på dagen att de väntar in alla passagerare. 

Vi är återigen strandsatta men nu i Boden klockan tre på natten i 30 graders kyla. Ingen vill gå ut. Vy går inte att nå. Busschauffören ska ha en eloge som tar kontakt med någon som kan nå Vy. 

Han skjutsar oss till Luleå där vi får övernatta på hotell. Inte mycket sömn, ingen ny information, Vy går ej att nå. Vi är bortglömda...

Tar saken i egna händer, hoppar på nästa tåg, pungar ut mer pengar och hoppas på ersättning. 

Skäms för Sverige, Norrland som behandlar turister så här. Inte första gången ett tåg blir inställt och absolut inte sista. Ingen logistik, ingen samordning mellan olika bolag. Det måste bli bättre, speciellt om vi vill behålla turismen och mer miljövänliga resealternativ.