Det har kommit statistik på hur det genomsnittliga meritvärdet bland eleverna i Bodens kommunala skolor bara sjunker. Behöriga lärare flyr fältet och eleverna blir kvar till att klara sig. Trenden började när ledningen byttes ut, statistik och siffror talar sitt tydliga språk.
Det har blivit en allt hårdare ledning, och inte till det positiva. Det är uppenbart att skolan i dagsläget styras utan att ta hänsyn till eleverna. Det är viktigt att eleverna åter får vara med och bestämma vad som är bäst för dem och deras utbildning. Tyvärr har många elever inte trivts i skolmiljön som skapats och som ett resultat har deras betyg rasat.
Det är dags för skolledare att inse att elevernas åsikter och erfarenheter måste beaktas i utformningen av utbildningen. Eleverna är en viktig resurs som kan ge värdefulla perspektiv på vad som fungerar och inte fungerar i skolan. Att låta eleverna vara med och bestämma ger dem också en känsla av ansvar och engagemang i sin egen utbildning. När eleverna känner att de har en röst och att deras åsikter tas på allvar, är chansen större att de trivas i skolan och anstränga sig för att nå sina mål.
Det är dags att skolledare erkänner att elevernas trivsel i skolan är en avgörande faktor för deras akademiska framgång. Genom att ge eleverna utrymme att uttrycka sina behov och åsikter kan skolan bli en mer välkomnande och stödjande miljö för alla.
Så låt oss sluta se elever som passiva mottagare av utbildning och istället börja betrakta dem som viktiga samarbetspartners i utformningen av en bättre skolmiljö. Det är lika mycket deras arbetsplats som ledning och lärares. Genom att ta hänsyn till elevernas röster och erfarenheter kan vi hjälpa dem att nå sin fulla potential och bli de medborgare som vi behöver i framtiden.
Eleverna måste trivas för att lära sig
Ny statistik visar att det genomsnittliga meritvärdet bland eleverna i Bodens kommunala skolor bara sjunker samtidigt som behöriga lärare slutar, skriver insändarskribenten.
Foto: Axel Hilleskog
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.