Eleverna är trötta på att leka med stenar och pinnar

Hur ska eleverna inspireras till rörelse med trasiga leksaker och ett köpstopp som hindrar förskolan att handla in nytt, frågar sig insändarskribenten.

Hur ska eleverna inspireras till rörelse med trasiga leksaker och ett köpstopp som hindrar förskolan att handla in nytt, frågar sig insändarskribenten.

Foto: Jens Alvin

Insändare2020-05-19 16:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Vilken typ av verksamhet vill Kiruna kommuns politiker erbjuda barn och elever i våra förskolor och skolor? År efter år ska pedagogerna trolla med knäna då nytt ”köpstopp” beslutas. I år inleder vi året utan en budget, igen. Har ni politiker och tjänstemän förstått att vår verksamhet kräver vissa inköp. Hur roligt är det att leka med sand och vatten utan spadar och hinkar? Hur inspirerar vi våra elever på skolgården att röra sig på rasten utan bollar, rockringar och hopprep?
Konflikter uppstår på grund av tristess och bristen på material. Rastvärdarna gör vad vi kan men med trasigt, ofullständigt och slitet material inspirerar inga barn och elever. 


Kommunens ”Hälsofrämjande förskola och skola” säger att ”den fysiska miljön ska vara inbjudande” ” Regelbunden fysisk aktivitet gör att barn och unga mår bra. Den som rör på sig mår bättre och orkar mer och har lättare att koncentrera sig och ta till sig kunskap. Rörelse främjar också psykiskt välbefinnande. Alla barn ska ges möjlighet till daglig fysisk aktivitet och rörelse” 
Ge oss en budget för inköp av material för att våra elever ska må bra. Annars bör ni revidera hyllvärmaren jag nyss hänvisade till. Eleverna är trötta på att leka med stenar och pinnar!