Det kostar att bygga banan rätt

"Det kostar att bygga rätt om man vill ha snabba kommunikationer och en bättre miljö", skriver Torbjörn Lidberg, Boden, ledamot Norrbottniabanans styrelse.

"Det kostar att bygga rätt om man vill ha snabba kommunikationer och en bättre miljö", skriver Torbjörn Lidberg, Boden, ledamot Norrbottniabanans styrelse.

Foto: Anders Wiklund/TT

Insändare2025-01-20 10:56
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Trafikverket valde västra alternativet som infart till Luleå för Norrbottniabanan.
Om Västra infarten verkställs, som allt tyder på, så kommer inte Norrbotniabanan att anslutas till flygplatsen i Kallax. Luleå är därmed bortkopplade vad gällande persontåg via Kallax. Kvar blir en så kallad "säcklösning" för godstrafiken.

Med östra infarten, som majoriteten yrkar på, skulle däremot snabbtåg trafikera Haparanda-Boden-Luleå-Kallax-Piteå och vidare söderut och med anslutning till orterna längs stambanan genom övre Norrland. 

Östra infarten skulle snabba upp kommunikationerna mellan flyg och tåg och ge en bättre miljö. Med den västra infarten till Luleå hänvisas resenärerna till anslutning med taxi och buss.

Till sist upplever jag att Luleå och riksdagsledamöterna från Norrbotten lägger sig platt i infartsfrågan, medan övriga städer efter Norrbottniabanan till exempel Umeå, Skellefteå och Piteå har valt framåtsyftande infarter och anslutningar.

Östra infarten kostar, men det gjorde också övriga länkar sydöstra, västra och vad allt dom heter och inte minst tunneln genom Hallandsåsen. Ledamöter, gör ett omtag gällande snabbtågstrafik till Norrbotten och ta strid för Östra infarten till Luleå!
Det kostar att bygga rätt om man vill ha snabba kommunikationer och en bättre miljö.