Det här systemet fungerar inte alls

Varför är det så svårt få kontakt med vården, undrar Kristina.

Varför är det så svårt få kontakt med vården, undrar Kristina.

Foto: Gorm Kallestad NTB scanpix / TT

Insändare2022-06-19 15:29
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Hur ska jag göra om jag behöver kontakt med läkare? Om jag t.ex. vill beställa tid för kontroll av min blodtrycksbehandling, få svar på frågor om symtom som jag besväras av. Jag har vid två olika tillfällen beställt tid till läkare via 1177 (första gången 21/4, andra gången 25/5) och på 1177 står det att jag ska få besked inom 3 vardagar. Inga besked. 

Jag har ringt hälsocentralen och fått svaret att det inte finns någon tid kvar att bli uppringd på, ringt och fått svaret att jag ska bli uppringd men ingen ringer upp. Jag har kört 2 mil enkel väg till hälsocentralen för att där få prata med någon angående mina frågor. Men får till svar att tyvärr finns det ingen som kan komma och ge mig svar.

Det börjar bli besvärligt att vara i behov av sjukvården, åtminstone om man "tillhör" Björknäs hälsocentral. Tilläggas kan att jag försökt byta hälsocentral via 1177 och detta kom då i brevlådan: 
Hej. Vi har mottagit ditt önskemål om vårdval. I nuläget kan vi inte tillgodose din begäran då vi på grund av lokalbrist har ett tillfälligt stopp för nya patienter utanför vårt upptagningsområde. Med vänlig hälsning Personalen Sandens hälsocentral.


Jag har nog alltid trott att vi alla ska ha rätt till lika vård, men jag betvivlar nu det. Skulle gärna vilja att någon ger en förklaring till varför det är så här.

 
 
 
 
 
 
Läs mer om