Jag har varit med om att âkamraterâ i skolan stört lektioner med att prata, skrika, retas och springa runt sĂ„ att man faktiskt sjĂ€lv inte ville gĂ„ dit. Man mĂ„dde dĂ„ligt, fick ont i magen och sjĂ€len. DĂ€rför tycker jag att dessa utagerande elever bör flyttas till en annan, mindre skolklass tillsammans med andra med liknande diagnoser och dĂ„ ha vĂ€lutbildade mentorer som lĂ€rare. DĂ€r kĂ€nner de mera tillhörighet med andra elever, blir tryggare och fĂ„r lĂ€ttare att följa med pĂ„ lektionerna. En eller ett fĂ„tal elever ska inte tillĂ„tas att störa en hel skolklass.
Hur man gör i det fall som beskrivs i tisdagens NSD har jag ingen Äsikt om utan det jag nÀmnt gÀller generellt. Att dÀremot fÄ jobba in det man inte hunnit med under lektionstid, mÀrk vÀl: pÄ grund av prat och stök, Àr en sjÀlvklar sak för mig. Skolan Àr förstadiet till vuxenlivet och utan krav fungerar ingenting. Förresten, att man blir fasthÄllen en LITEN stund av lÀraren dÄ man inte lyder, har ingen dött av. Fungerar samma inom djurvÀrlden.