Kötider på över en timme är snarare regel än undantag, även när det bara är ett tiotal personer i kön. Under mellandagarna upplevde jag själv att 28 personer stod före mig – en fullständig katastrof för oss som är i behov av medicin och har varor som inte kan beställas online eller som paket att hämta ut.
Problemet förvärras av att lokalerna är trånga och har brist på sittplatser, vilket gör väntan än mer olidlig, särskilt för äldre och sjuka. Vad är det som tar så lång tid? Detta är inte en enskild händelse utan ett problem som har pågått i över ett år.
Hur kan det vara acceptabelt att ett apotek, som ska vara en samhällsbärande funktion, fungerar så här dåligt? Vem ansvarar för att lösa detta? Det är dags att ledningen tar problemen på allvar och säkerställer att apoteket kan möta behoven hos oss som är beroende av det. Ingen ska behöva vänta så här länge för något så grundläggande som läkemedel.
Svar direkt:
Jag vill börja med att beklaga den långa väntetid du upplevde hos oss under julhelgen. Vi strävar alltid efter att hjälpa våra kunder på bästa sätt samtidigt som det ska gå så smidigt och snabbt som möjligt. Under julen har vi haft högt tryck med många kunder vilket också tyvärr påverkat väntetiden. Däremot har vi över det senaste året ett snitt som säger att majoriteten av våra kunder får hjälp inom fem minuter tillsammans med ökad kundnöjdhet så det är inget generellt problem.
Rådgivning och omtänksamma kundmöten är vårt fokus och vissa kundmöten behöver lite längre tid. I de fall det blir väntetid går det bra att vänta i den rymligare kundfoajén till sjukhuset.
Hoppas att det här var svar på dina funderingar. Jag välkomnar er till oss på Apoteket där vi med stort engagemang hjälper er till ett liv i hälsa.
Nina Svanberg, Apotekschef