Så ska enorma vätgasröret dras – från Vuollerim till Hertsön

Efter kraftledningar och väg 97, över vattendrag, renbetesmarker, naturreservat och så nära bebyggelse som 100-talet meter i vissa fall. Här är förslaget på hur den enorma vätgaspipeline som planeras mellan Vuollerim och Hertsöfältet ska dras.

17 mil med nedgrävda rör och stationer som på olika sätt reglerar vätgasflödet, underlättar reparationer och ökar säkerheten. Så är kan det se ut. Illustrationen visar en linjeventilstation och ledningsgata.

17 mil med nedgrävda rör och stationer som på olika sätt reglerar vätgasflödet, underlättar reparationer och ökar säkerheten. Så är kan det se ut. Illustrationen visar en linjeventilstation och ledningsgata.

Foto: Sweco

Norrbotten2024-09-12 11:00

Nyheten i korthet

  • Nordion Energi planerar att bygga en 17 mil lång vätgaspipeline mellan Vuollerim och Hertsöfältet. Ledningen, som är en del av Nordic Hydrogen Route, kommer att vara mestadels underjordisk och börjar vid en vätgasfabrik nära Letsi kraftstation i Vuollerim.
  • Flera sträckningar har övervägts för pipeline-projektet, med tre alternativ utvärderade för sträckan Letsi-Boden och Boden-Luleå. Företaget har valt alternativ A för Letsi-Boden, som följer en 130-kV-kraftledning och riksväg 97, och alternativ C för Boden-Luleå, som är kortaste vägen och undviker mest tätbebyggda områden.
  • Efter samråd kommer Nordion Energi att ta fram en miljökonsekvensbeskrivning och lämna in en ansökan om koncession, planerad till andra kvartalet 2025. Byggstart kan ske 2028 och pipelinen kan tas i drift under 2030.

Nordion energi, specialiserade på att bygga energiinfrastruktur, planerar att bygga den 17 mil långa ledningen. 

Den ska börja vid en vätgasfabrik nära Letsi kraftstation i Vuollerim, som företaget Power2Earth ska bygga. Power2Earth ägs av Nordion energi, Lantmännen och den spanska konstgödseljätten Fertiberia, och planerar även att bygga en fabrik för fossilfri konstgödsel på Hertsöfältet i Luleå, vilket är pipelinens slutstation.

undefined
Vätgaspipelinen från Letsi till Hertsöfältet är först ut i det som planeras bli ett större system mellan Sverige och Finland, Nordic Hydrogen Route.

Samtidigt är projektet bara första delen i ett större nätverk för vätgas, som benämns Nordic Hydrogen Route.

Ledningen kommer till största del att vara underjordisk. Rören ska ha en diameter på 0,6–1 meter och grävas ned cirka 2,5 meter under markytan. 

Efter ledningens gång byggs stationer med olika funktion; linjeventilstationer, rensdonsstationer samt mät- och reglerstationer. Stationerna ska hägnas in och förses med säkerhetssystem.

undefined
Exempel på hur en linjenätstation kan se ut.

Nordion energi har i en förstudie undersökt tre olika dragningar av ledningen.

För sträckan Letsi–Boden har företaget valt alternativ A, vilket innebär att ledningen på ett avstånd av några hundra meter följer en 130-kV-kraftledning och riksväg 97. Den stora vinsten, anser företaget, är närheten till vägen, vilket bland annat minskar behovet av underhållsvägar.

Alternativ B följer järnvägen. Alternativ C är kortaste vägen och följer en 400 kV-kraftledning. Bland nackdelarna: Alternativ B riskerar att påverka järnvägstrafiken. Alternativ C innebär fler byggvägar. Både B och C passerar genom Natura 2000-områden.

undefined
Här ses de olika dragningarna som utretts. Nordion energi anser att alternativ A har flest fördelar mellan Letsi och Boden, och att alternativ C är att föredra mellan Boden och Luleå.

Dragningen innebär bland annat att älven korsas mellan Vuollerim och Harads, samt att ledningen vid exempelvis Norra Bredåker dras så nära fast boende som cirka 100 meter.

Även när det gäller sträckan Boden–Luleå har tre olika dragningar utretts. 

Alternativ A följer till stor del kraftledningar, alternativ B följer till viss del järnvägen medan alternativ C är kortaste vägen och den som i största mån undviker tätbebyggda områden.

Nordion energi anser att alternativ C har flest fördelar. Ledningen dras söder om Rutvikssund och norr om Hällbacken. När den passerar Sinksundet och Revelsudden finns tre förslag på sträckning: norr eller söder om bebyggelsen, alternativt nedgrävt under Sörfjärden.

undefined
Kartläggning av vilka riksintressen som finns i området.

Därefter ska ledningen genom Omberget-Hertsölandets naturreservat. Här finns två alternativ. Ett följer en skoterled och ledningsgata, det andra dras i en rakare linje och når Hertsövägen och anslutningen till Hertsöfältet längre österut.

Under anläggningstiden krävs det ledningsgator som är 20–25 meter breda. Därför blir det aktuellt att avverka en hel del skog. När pipelinen tas i drift ska ledningsgatorna vara tio meter breda och regelbundet röjas från växtlighet.

I förslaget ingår även en genomgång av naturvärden, kulturmiljöer och riksintressen som berörs. Exempelvis går ledningen över mark som påverkar rennäringen hos sex samebyar; Slakka, Sirges, Jåhkågaska tjiellde, Tuorpon, Udtja och Gällivare.

undefined
Sex samebyar har renbetesmark längs förslaget på ledningssträckning.

Utredningen och förslaget på dragningen är underlag när Nordion energi bjudit in till samråd. Dessa har hållits i Vuollerim (tisdag) och Harads (onsdag). Under torsdagen hålls samråd i Luleå.

Efter samråd ska Nordion energi ta fram en miljökonsekvensbeskrivning och lämna in en ansökan om koncession, vilket planeras till andra kvartalet 2025. Byggstart kan bli 2028 och pipelinen kan tas i drift under 2030.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!