Det nya livetNorra Sverige

Chaufför med miljonpublik: "Inga problem vara tjej"

Hon kör tunga trailers och lockar samtidigt miljonpublik på sociala medier med sina filmer. Angelica Larsson vill gärna vara en ambassadör för att locka fler kvinnor till chaufföryrket.

Tunga trailers är definitivt något för tjejer. Angelica Larsson är lastbilschaufför och influencer. Via filmer på sociala medier visar hon vardagen i sitt jobb och försöker få fler kvinnor att ta steget.

Tunga trailers är definitivt något för tjejer. Angelica Larsson är lastbilschaufför och influencer. Via filmer på sociala medier visar hon vardagen i sitt jobb och försöker få fler kvinnor att ta steget.

Foto: Stefan Nilsson

Norra Sverige2023-02-25 09:00

– Det är inga problem att vara tjej i den här branschen och det är faktiskt flera stycken som hört av sig efter att de vågat ta steget. Det känns skitkul, säger Angelica Larsson, som bor i Gällivare.

Bristen på lastbilschaufförer är en av de stora utmaningarna för industriboomen. Under förra året hade åkerier och entreprenadföretag i norra Sverige ett behov av att anställa ytterligare 300 chaufförer, enligt statistik från branschorganisationer.

undefined
"Man ser så jävla bra, det är en wow-känsla på vägarna", säger Angelica Larsson.

Och ännu är det bara Northvolt i Skellefteå som är igång på allvar. Enorma projekt inom gruv-, stål- och konstgödselbranschen står för dörren de närmaste åren.

– Det är verkligen ingen brist på jobb och man undrar ju lite hur det ska gå, säger Angelica Larsson.

undefined
Aitikgruvan är Angelica Larssons arbetsplats.

Själv har hon arbetat som chaufför av olika typer av tunga fordon i 13 år. I dag är hon anställd vid Eurocrane, och kör mestadels olika typer av trailers vid Bolidens Aitikgruva, strax söder om Gälivare. Men hon har även körningar till kusten och inlandet på olika uppdrag.

Arbetet går bland annat ut på att flytta tunga maskiner fram och tillbaka. Det kan handla om truckar, dumprar och borrar, exempelvis.

– Jag gillar att arbetet är varierande, det är fördelen när man jobbar åt ett lite större företag. Och man utsätts för många utmaningar. Jag har ju förälskat mig i maskintrailers, och här får man ju också köra på maskinen själv. Det kan vara en hel del krångel. Vissa är trasiga, andra behöver kablas igång. Någon gång måste man ringa en kollega och fråga hur man ska göra. Man lär sig mycket.

undefined
Utmaningar och diverse andra problem är till för att övervinnas. Något som Angelica Larsson uppskattar i jobbet.

Hon beskriver en känsla av att växa som människa när man som tjej behärskar stora maskiner, ungefär som att tjejer som hanterar hästar ofta får en bra självkänsla.

– Det är faktiskt många tjejer som går vidare från att ha kört hästtransport till att ta lastbilskort.

Är det den känsla du uppskattar mest?

– Ja, och så att man ser så jävla bra! Det är en wow-känsla på vägarna.

2018 tog hon sin karriär ett steg vidare genom att göra filmer från sina arbetspass på Instagram. Den första filmen hon gjorde var inspirerad av "bottle cup-challange", alltså att genom en spark ta av korken på en flaska.

– Men jag gjorde det med en motviktstruck och en hjullastare (skratt).

Som tjej i en mansdominerad bransch gör hon braksuccé. Nu har hon 1,7 miljoner följare på Instagram, Youtube och Facebook. Med detta följer också en rejäl hacka i extra inkomst på grund av reklamvisningar på Youtube.

– Det är inte ovanligt att jag kan få 60 000 kronor en månad. Nu har jag inte lagt ut någon film på ett bra tag och då kanske det blir 10 000. Det är välkomna pengar. Men utan mitt ordinarie jobb så hade jag ingenting. Det är grunden till allt.

Angelica Larsson berättar att hon är självlärd. Hon filmar med mobilen, klipper och redigerar själv.

– Jag lägger en del tid på filmerna när jag har mina lediga veckor. Sedan går det ofta bra att byta arbetspass och att få ledigt av cheferna med kort varsel.

Influencerkarriären har gett ringar på vattnet. Angelica blir inbjuden av stora företag till tävlingar och jippon för marknadsföra nya maskiner, bland annat i Tyskland. 

Nu står hon i startgroparna för ett nytt internationellt projekt som handlar om att värva in fler tjejer till branschen.

– Jag hoppas komma igång ganska snart men jag kan inte berätta några detaljer ännu.