Vision för biltestbranschen – testbädd för hela Europa

Biltestnäringen står inför en smärre revolution, med övergång till elbilar och självkörande fordon. Nu pekar branschexperten Robert Granström ut enorma utvecklingsmöjligheter. Norra Sverige kan i en snar framtid bli Europas testbädd för elektromobilitet, en region där även laddinfrastruktur och andra behov i samhället provas och valideras.

" Visionen är att vintertestregionen och Elområde 1 skall bli Europas integrationstestbädd inom elektrifiering och elektromobilitet. En förkommersiell arena för att snabbt ställa om samhället", säger Robert Granström.

" Visionen är att vintertestregionen och Elområde 1 skall bli Europas integrationstestbädd inom elektrifiering och elektromobilitet. En förkommersiell arena för att snabbt ställa om samhället", säger Robert Granström.

Foto: Gunnel Ekman

Norra Sverige2022-12-05 18:00
undefined
Arjeplog är ett centrum för biltestindustrin. Den här bilden är tagen vid Colmis anläggning.

– Vi har redan god tillgång till grön el och ett starkt kundflöde kopplat till fordonstestarna. Två år innan fordonen är ute på marknaden är de här. Och tittar man på utveckling och elbilars påverkan på samhället så är verksamheten här ännu mer före sin tid, kanske 5–10 år. När det är högsäsong är belastningen på Arjeplogs elnät faktiskt uppe i en nivå som motsvarar en laddbar bil per hushåll. Redan 2025 är vi nog uppe i två laddbara bilar per hushåll, säger Robert Granström, som är ordförande i branschorganisationen SPGA (Swedish Proving Ground Association).

undefined
Biltestindustrin i norra Sverige omsätter drygt en miljard varje år.

Bordet är dukat, med andra ord. 

I dag finns det två trender: elektrifiering av flottan och förarlösa fordon. 

Bara inom de testanläggningar som finns i Arvidsjaur, Arjeplog, Jokkmokk och Älvsbyn finns laddinfrastruktur som vida överstiger den publika laddinfrastrukturen i Norrbotten.

undefined
Partnerskap och etablering av publika laddare är något som SPGA har högt på agendan.

Därtill finns det en stark koppling till elektrifieringen av industrin och dess transporter, samt det nya samhälle som växer fram.

– När det gäller tunga transporter är jag övertygad om att en rad olika lösningar kommer att kombineras; kraftiga laddare, laddning under färd, batteribyten, trådlös laddning, vätgas och fordon som är hybrider av allt detta. Personbilssidan kommer att färgas av detta och därtill kommer bilens batteri att kunna användas för att stötta elnätet. 

undefined
" Visionen är att vintertestregionen och Elområde 1 skall bli Europas integrationstestbädd inom elektrifiering och elektromobilitet. En förkommersiell arena för att snabbt ställa om samhället", säger Robert Granström.

Norra Sverige kan i framtiden bli ett skyltfönster för hela Europa, menar Robert Granström.

– Tittar vi tio år fram i tiden så kommer det stå en elbil på varje gård och hushåll med mer än en bil. Den intressanta frågan är vad bil nummer två är? Det skulle kunna vara en hybrid mellan en vätgasbil och en batteri-elbil. Kan den bilen åka för att tanka vätgas själv på natten får vi inte bara bättre nyttjande av ”tankstationen” och lönsamhet. Vi får på köpet ett mobilt energilager, som räcker till en veckas hushållsel på gården.

undefined
Tillgång till laddinfrastruktur är en stor framtidsfråga. Bilden visar Josef Rönnholm, vid företaget Icemakers anläggning på Pipudden i Arjeplog.

SPGA startades 2002. Då var de stora frågorna brister i mobiltelefonnätet och avsaknad av optifiber till testanläggningar. Nu driver föreningen aktivt utvecklingen inom en handfull nyckelområden.

  • Partnerskap och etablering inom publik laddning.
  • Tillgången till kraft vid testanläggningar och snabb utbyggnad/tillgång av densamma.
  • Tillsammans med Luleå tekniska universitet bygga kunskap kring snö.
  • Förbereda för framtida tester av förarlösa bilar.
undefined
När det är högsäsong för biltesterna finns det motsvarande en elbil per hushåll i Arjeplog.

Målet är alltså att vidga testbranschen i riktning mot storskalig elektromobilitetsutprovning.

– Visionen är att vintertestregionen och Elområde 1 skall bli Europas integrationstestbädd inom elektrifiering och elektromobilitet. En förkommersiell arena för att snabbt ställa om samhället.   

undefined
"Eldrivna bilar, batterier och vätgas kommer att vara en del av lösningen", säger Robert Granström.

Stora utmaningar kretsar kring elen, energin och kraftförsörjningen. Trots ett kraftigt energiöverskott i norra Sverige i dag så beräknas inte elen räcka till de nya industrisatsningarna och elektrifieringen av samhället. Elproduktionen måste byggas ut ännu mer. 

– Men lika viktigt är att kapa effekttopparna. Energilager, stationära och framförallt mobila, ligger dock fortfarande under radarn i energidebatten. Eldrivna bilar, batterier och vätgas kommer inte att vara ett problem, utan en del av lösningen, i dessa sammanhang, säger Robert Granström.

undefined
Tjintokk i Slagnäs är en av de drygt 30 biltestanläggningar som finns i norra Sveriges inland.
Testbranschen och elbehov

Vintertestbranschen i norra Sveriges inland startade i början av 1970-talet.

Den har haft en årlig tillväxt på runt sju procent sedan 1990-talet.

Omsättningen i norra Sverige är cirka 1,2-1,3 miljarder varje år, enligt uppskattning från SPGA.

När hela Sveriges personbilsflotta är elektrifierad har den ett behov av ungefär 10 TWh, alltså 3/4 av vad Luleälven producerar. Enligt en prognos från branschorganisationen Power Circle kan behovet redan år 2030 vara 5 TWh.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!