Trafikverket om nya rapporten: "Viktiga insikter"

Analysen av tidtabellen för Malmbanan är inte ett facit över hur det blir 2025, säger Nils Ahlm, strategisk planerare på Trafikverket. "Men med analysen som grund för vi nu dialog med samtliga operatörer inför sommaren 2025", säger han.

Nils Ahlm är strategisk planerare vid Trafikverket, Norra Regionen. Han är en av de som just nu arbetare med planeringen av banarbeten och underhåll längs Malmbanan.

Nils Ahlm är strategisk planerare vid Trafikverket, Norra Regionen. Han är en av de som just nu arbetare med planeringen av banarbeten och underhåll längs Malmbanan.

Foto: Thomas Lövgren

Luleå2024-02-16 10:00

H2 Green Steel hade förhoppningar om att få köpa pelletsleveranser från LKAB istället för att som nu skeppa pellets över Atlanten till stålverket i Boden. LKAB menade att det inte var möjligt i praktiken även om det kunde finnas luckor i tidtabellen. En analys av 2025 års tidtabell tillsattes och Sweco fick uppdraget att ta fram en rapport. Men syftet med analysen var aldrig att redovisa hur prioriteringen skulle göras i verkligheten. Det understryker Nils Ahlm, strategisk planerare på Trafikverket, Norra Regionen.

– Utan det kommer den kommande tågplaneprocessen visa.

Men, säger Ahlm, analysens resultat nyttjas redan som grund för den dialog som förs med samtliga operatörer som ska trafikera sträckan Luleå-Narvik sommaren 2025.

– Detta görs för att dels se vilka konsekvenser förlängda gångtider får men också för att ett tidigt skede förbereda för kommande tidtabellsansökningar, eventuellt reducera antalet tåg och hitta andra lösningar för transporterna.

undefined
Nils Ahlm är strategisk planerare vid Trafikverket, Norra Regionen. Han är en av de som just nu arbetare med planeringen av banarbeten och underhåll längs Malmbanan.

De två sistnämnda sakerna kan komma att påverka både godstransporter som malmtåg och persontrafik under sommaren 2025.

– Analysen har gett oss en bättre kunskap om hur ny och tillkommande trafik kan läggas till i kommande tidplaner och vi kan konstatera att till exempel så ser vi att H2 Green Steels tillkommande trafik mellan Boden och Luleå får plats.

Det sker dock med potentiellt negativa konsekvenser för operatörer som kör hela sträckan. Det analysen inte kunde säkerställa var möjligheten till leveranser av järnmalmspellets från Kiruna till Boden för hela året.

– I övrigt visar analysen på ett antal utmaningar och förutsättningar för att få till dessa transporter, säger Nils Ahlm.

Trafikverket har redan ett intensivt pågående arbete för att minska behovet av trafikavbrott längs Malmbanan.

– Där har vi till exempel minskat tiden som mötesstationen Harrå kommer vara avstängd från 20 veckor till 4 veckor, vilket underlättar trafikeringen under sommaren, säger Nils Ahlm. 

Han lyfter också att analysen genomförts i öppen och god dialog mellan parterna. H2GS och LKAB har gemensamt finansierat rapporten.

–Vi har också fått bättre kunskap om hur företagens kommande transporter påverkar banans kapacitet och hur dessa kan planeras för i framtiden, säger Ahlm.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!