En kemisk formel, en färg och ett material. Enligt Henrik Henriksson fanns det tidigt farhågor om att skulle kunna bli problem med att varumärkesskydda H2 Green Steel.
– Och det fick vi bekräftat när vi började titta på det internationellt. I vissa delar av världen är det väldigt svårt att varumärkesskydda ett sådant här namn med tre ord. Och det är någonting som vi måste kunna göra när vi börjar namnge våra produkter, säger han.
– Många bra namn är redan tagna men när vi hittade Stegra kände vi att det var ett riktigt bra namn. Det passar bra med vår nya varumärkessymbol som handlar om rörelse uppåt, framåt och vidare. En varumärkessymbol som inte är statisk utan i rörelse, fortsätter Henrik Henriksson.
Hade ni fler alternativ att välja mellan?
– Det var ingenting som stod och vägde men det var några namn som vi testade från början. Stegra är ett svenskt namn som kopplar tillbaka till där allt det här började och det är i Boden i Sverige. Det här kommer vara centralpunkten för oss.
Finns det någonting negativt med att börja jobba in ett nytt namn?
– Visst, vi kommer in i en svacka nu där Stegra inte är lika känt som H2 Green Steel. Men jag tror att vi kommer att överbrygga det även om det under en period kommer att pratas om "Stegra, tidigare H2 Green Steel". När vi ska börja ta in alla kollegor som ska jobba i våra fabriker så är det viktigt att vi har gjort den här förändringen. Det passar även att vi byter namn nu innan vi går igång med våra produkter.
Vill ni få bort Green Steel från namnet för att era produkter inte kommer vara helt gröna?
– Jag tror att det kommer definitioner på vad produkterna så småningom ska heta, och då tror jag att det kommer att finnas samma frågeställningar kring om det var grönt eller var det inte grönt. Men vi kommer alltid att stå för en produkt och en ambition som är längst upp på den skalan.
Hur går det med rekryteringen för Stegra?
– Det går bra. Det vi redan har på plats sedan rätt långt tillbaka är de två översta chefsleden i produktionsorganisationen. De kommer från USA när det gäller stålverket, för det är där de har byggt den här typen av anläggningar. De kommer från Indien och mellanöstern när det gäller järntillverkningen, för där har de erfarenhet av den typen av projekt, och när det gäller vätgasen så är det väldigt mycket en global hopmix. Alla behövs när vi bygger upp det här.
Stegra har tidigare gått ut med att man behöver anställa 80-100 personer per månad under 2025 för att klara bemanningen. Henrik Henriksson säger att företaget räknar med runt 700 anställda nästa höst. Stålföretaget ser framför sig en blandning av erfaren personal, personal som har jobbat i liknande industri samt ett lärlingssystem med anställda som kommer direkt från gymnasiet.
Hur ska ni göra för att hitta den mängden personal?
– Vi har gjort en väldigt detaljerad plan och påbörjat det här arbetet mycket tidigare än man kanske traditionellt gör. Det gör vi för att vi har respekt för att om vi ska hitta rätt människor och om vi ska hitta dem i Boden med omnejd så behöver vi tid på oss. Men det kommer att vara en mix. Kör man en timme från det här industriområdet så når vi ungefär 125 000 personer. Vi underskattar inte utmaningen men känner att vi har framarbetat en bra plan.