Turismen en viktig framtidsbransch

Kultur- och naturupplevelser.Det är två av trenderna för framtidens turism i norra Sverige, tror turismforskaren Robert Pettersson som delade med sig av sina kunskaper till turistentreprenörer och andra intresserade i Pajala.

Ulla och Ulf Blom var två av alla dem som 2009 tog sig upp till Jukkasjärvi för att uppleva ishotellet.

Ulla och Ulf Blom var två av alla dem som 2009 tog sig upp till Jukkasjärvi för att uppleva ishotellet.

Foto: Alexander Linder

PAJALA2011-05-10 06:00

Pajalas framtid handlar inte bara om gruvan.

Turismen är också en framtidsbransch med möjligheter men samtidigt stora utmaningar, enligt Robert Pettersson som forskar om evenemangstrender, destinationsutveckling och framtidens turism vid Mittuniversitetet i Östersund.

- Norra Sverige står sig ganska bra. Här är lugn och ro och avkoppling som många söker. Det handlar om att lämna det vardagliga.

Pettersson nämner ishotellet i Jukkasjärvi, trädhotellet i Vuollerim samt fjäll- och sameturism som goda exempel på lyckade annorlunda satsningar.

- En tydlig trend är också att människor tar flera semestrar under kortare tid. Detta under de fem veckor som semestertiden är för de flesta.

Destinationer
En trend bland turistentreprenörer är att många går ihop i destinationer, exempelvis inom Heart of Lapland som är ett samarbete mellan Kalix, Överkalix, Övertorneå och Pajala kommuner samt företagarna i Haparanda.

- Vi kan se på siffrorna i Heart of Lapland att besöksnäringen har ökat stadigt, säger Kerstin Svala som jobbar i Pajala.

Fler vinterturister
En annan tydlig trend under senare år är att vinterturismen ökat kraftigt.

- Tidigare var hotellen stängda vintertid, men nu är det så att vinterturismen nästan är större än sommarturismen, säger Kerstin Svala.

- Vi får heller inte glömma shoppingturismen, exempelvis Haparanda med Ikea. Men det gäller att hitta på någonting som gör att människorna stannar några dagar, säger Robert Pettersson.

Utmaningar
Samtidigt står turistföretagen inför många utmaningar, enligt Pettersson.

- Det är otroligt stor konkurrens. Inte minst den internationella konkurrensen. Det är inte bara Sverige och Norrland som har kommit på att turism och upplevelse är en stor framtidsbransch.

Valutan och goda kommunikationer är också två viktiga ingredienser för att lyckas.

År 2010 jämfört med år 2009

Desti nation Arctic Circle 10 670 (+8 %)

Visit Luleå 15 990 (+ 6 %)

Boden Turism 5 750 (+ 16 %)

Destination Jokkmokk 8 690 (-12 %)

Visit Gellivare 2 780 (+ 3 %)

Kiruna Lappland 28 670 (+8 %)

Heart of Lapland 21 770 (+ 17 %)
Källa: Statistiska centralbyrån.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om