De tidigare uppgifterna NSD hade var att olyckan inträffade 1958 mellan Morjärv och Vitvattnet. Det visade sig dock inte stämma. Det har varit ett flertal incidenter inom gamla P5:s verksamhet med stridsvagnar som gått igenom isen.
Men den enda dödsolyckan, innan tragedin i Brännberg i söndags kväll, inträffade den 13 mars 1959 i Övre Svedjan nära Tvärån i Älvsbyns kommun.
När det bara återstod ett par timmar av övningen inträffade olyckan.
En stridsvagn, av märket Centurion, som kördes av 19-årige Doroteabon Einar Eriksson med fronten först gick igenom isen över Tvärån. Vadstället hade rekats av Ing 3-trupper men det var en förrädisk dubbelis.
Förarluckan var öppen och Eriksson blev fast i stridsvagnen på två meters djup, där han drunknade. En annan ur besättningen tog sig ut via tornet på fordonet och försökte därefter dyka efter sin kamrat utan att lyckas.
I chock och panik sprang kamraten sedan till skogs, där han sedan hittades.
Petri Suikki från Pajala var med på övningen och minns händelsen mycket väl.
– Jag gjorde lumpen vid P5 1958/59 och utbildade mig till stridsvagnsförare, men lärde mig aldrig riktigt det så andreföraren i min vagn fick ta över. Det var Eriksson från Dorotea. Själv hamnade jag på målpluton och fick köra bandtraktor i stället. Och det var min tur det, säger han.
Sorgen var stor på regementet över det inträffade.
– Det var en hemsk händelse. Bara två, tre veckor innan muck, säger Petri Suikki.