Bakgrunden till priset är ett drogfritt skumdisco som arrangerades av ungdomarna under förra sommarens marknad i Överkalix. Detta lockade nämligen inte bara 80-90 personer - eller 85-90 procent av kommunens sjunde- till niondeklassare. Utan fick även Systembolagets alkohol- och drogförebyggande dotterföretag IQ att reagera.
"Jättebra initiativ"
- Vi vill fånga upp olika alkoholfria projekt som kan inspirera andra, och då tyckte vi att det här var ett jättebra initiativ, säger Per Aili, för IQ.
Att disco-planerna föddes hänger från början ihop med ett projekt för att utveckla marknaden.
- En koll bland ungdomarna visade att ett disco för de som är för unga för att ta sig in på de vanliga nöjesställena stod högst upp på önskelistan. Elva ungdomar ville också gärna vara med och ordna, berättar projektkoordinatorn Viktoria Engman.
I samarbete med några sponsorer, ÖIF och kommunens drogförebyggande samordnare utformade tjejerna och killarna sedan discot. Vilket innebar tält, skum - och att även besökande mammor och pappor måste blåsa nyktert för att få komma in.
Gav mersmak
- Alla blev jättenöjda. Inte bara ungdomarna, utan även polisen som vittnade om att det blev mycket mindre spring kring de ställen som serverar alkohol, säger Viktoria Engman.
Succén gav dessutom mersmak.
Viktoria Engman ler:
- Alla utom en av ungdomarna som var med och arrangerade discot ifjol är med i år också, och just nu funderar de på hur årets marknadsdisco ska se ut.