Backluckeloppis lockade folk – trots regnvädret

Bakluckeloppis är inte bara ett roligt ord. Det är ett koncept som hjälper Luleå hockeys damlag att få in en extra slant inför höstsäsongen.

nöjd. Patrik Ridderström är möjd med hur loppisarna har 
utvecklats.

nöjd. Patrik Ridderström är möjd med hur loppisarna har utvecklats.

Foto: Privat

Norrbottens län2016-08-01 06:00

Sedan förra sommaren har Luleå hockeys damlag arrangerat loppmarknad på Coop arenas parkering under sommarmånaderna. Intäkterna kommer från säljarna och fikaförsäljning.

Pengarna som kommer in går därefter till Luleå hockeys damlag och flicklag, i division ett och två, samt till tre kronors hockeyskola.

Drygt 20 säljare är på plats på parkeringen vid Coop arena.

Det är en bra dag för loppmarknaden – med tanke på att regnet har varit framme större delen av dagen.

– SMHI lurade oss i dag, säger Anna Sandsten.

– Jag var på loppisen i kyrkbyn i går och då gick det bättre. Fast vi har fått sålt lite i alla fall, säger hon,

Patrik Ridderström är med och arrangerar loppmarknaden.

Han kom på idén förra året.

– Det är ju ett väldigt bra ställe för en loppmarknad. Det är bra med yta och många får plats. Plus att det har varit hyfsat framgångsrikt när vi kört det här i sommar, säger han.

Säljarna får betala en avgift om 100 kronor.

Tillsammans med fika-intäkterna blir det bra med pengar under en sommar, menar Patrik Ridderström.

– Vi har kört sju gånger i sommar. Ibland har vädret varit med oss och ibland inte, men överlag har det gått bra, säger han.

Per- och Sofia Stenberg fick höra om loppisen av en kusin.

Porslin och smycken är det som verkar gå hem bäst. Yvonne Ericson är på köphumör framför parets baklucka:

– Jag har köpt två halsband och ett armband. Sedan har jag köpt en klocka också, men den köpte jag av min son så det var inte läge att pruta, förklarar hon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!