Visiten i Luleå är över

Efter sex år väljer Elisabeth Ennefors, verkställande direktör för Visit Luleå, att ta steget till det privata näringslivet då hon blir kommunikationschef vid Älvsbyhus.- Helt rätt uppdrag för mig och rätt läge.

Nya utmaningar och nya mål väntar Elisabeth Ennefors, vd för Visit Luleå. Vid årsskiftet lämnar hon sitt uppdrag och går över till privata näringslivet, då hon tillträder tjänsten som kommunikationschef för Älvsbyhus.

Nya utmaningar och nya mål väntar Elisabeth Ennefors, vd för Visit Luleå. Vid årsskiftet lämnar hon sitt uppdrag och går över till privata näringslivet, då hon tillträder tjänsten som kommunikationschef för Älvsbyhus.

Foto: Maria Ekman

Luleå2010-10-22 06:00
När hon utsågs till Visit Luleås första verkställande direktör var målet att stanna i 4-5 år. Att sedan hitta en ny bransch med nya utmaningar, gärna inom det privata näringslivet.
- Det har varit sex fantastiska år, säger hon och beskriver sig själv som en byggare som börjar bygga från grunden.
Hon säger sig vara jättestolt över det Visit Luleå uträttat, tillsammans med turismföretagen, kommunen samt universitetet.
- Det har varit mer än ett vanligt jobb, mycket själ och hjärta, säger hon och ser fram emot det nya arbetet där hon kommer att jobba med kommunikation och marknadsföring.
Både hon och Ove Danielsson, ordförande Visit Luleå, kan se tillbaka på några framgångsrika år.
4 Omsättningen har ökat med 22 procent.
4 Antalet kommersiella övernattningar har ökat med 17 procent.
4 Antalet årsanställda inom branschen har ökat från 584 till 656.
4 Antalet medlemmar i Visit Luleå har gått från 23 till 90.
- Hoppas att kommunledningen och politikerna är nöjda med det vi gjort, säger Danielsson.
Att starta länets första och enda Convention Bureau ser de som en lyckat satsning.
Likaså att man lyckats få till stånd direktflyg till London från Luleå och att ett stort antal kryssningsfartyg insett att det går att ankra norr om Stockholm.
Allt är dock inte rosenrött.
- Världsarven och skärgården måste vi jobba mer med, säger Danielsson.
Han är också nöjd med att Visit Luleå lyckats få ihop ett eget kapital på 250 000 kronor, vilket gör att man inte är lika sårbara.
Rekryteringen av en ny verkställande direktör har redan startat.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om