Sverigefinska folkhögskolan, förkortad Svefi, står som projektägare och ska framöver svara för en marknadsundersökning som ska svara på frågan vad det är som kan locka turister mellan norra Sverige, norra Finland och nordöstra Ryssland.
Totalt nio miljoner har anslagits, det mesta är EU-medel. Förutom marknadsundersökningen, ska pengarna gå till ett enhetligt informationsmaterial som beskriver länderna under de olika årstiderna, en gemensam hemsida och workshops för turistansvariga i de olika länderna.
Lära av varandra
Ryska turister utgör en potentiell guldgruva som, med några få undantag, hittills gått Sverige förbi, menar Petra Pihl, som arbetar med projekt och marknadsföring vid Svefi.
- Vi ska besöka varandras länder och vi ska lära av varandra för att få svar på vad turister vill ha, säger Pihl. Vi vet att det finns en stor potential, närturismen ökar i och med klimatpolitiken, allt fler vill inte åka så långt. Och det finns bra destinationer att besöka i närområdet. Det finns ingen anledning att ta flyget långt bort, när du lika gärna kan ta tåg bara över gränsen.
Specifika informationsbehov
Ryssarna besöker gärna sitt grannland Finland, men ryssarna stannar ofta vid den Sverigefinska gränsen.
- Ryska turister har annan efterfrågan än vad svenskar tror. För en ryss är det viktigt att exakt veta vad de får för pengarna, de vill till exempel på förhand veta vad det är för standard på sängen i hotellrummet. De har helt andra informationsbehov när de bokar en resa, säger Petra Pihl.
Ryska turister köper som regel sina resor paketerade, så att få en resepaketerare att få upp ögonen för Norrbotten, vore guld värt.
Små resmål anonyma
Resebyråerna, de som paketerar resorna, är nyckeln för att få ryska turister till de norrbottniska resmålen.
- Problemet är att de stora besöksmålen i dag får en stor andel turister. De små besöksmålen är anonyma i skuggan. Vi vill samarbeta med de stora aktörerna och genom att paketera resorna, kan de små företagen dra nytta av de stora, säger Petra Pihl.
- Vi står bara i början på vad vi kan göra för att utveckla den här marknaden. Om destinationerna går ihop, vad kan vi inte då göra, när vi nu får de här medlen, frågar sig Pihl.