Rosa Oktober började för tre år sedan som en kampanj mot bröstcancer startad av dåvarande Luleå Basket och Galleri Smedjan. Sedan hakade Helex gym och Läkarhuset Hermelinen på. I våras förvandlades kampanjen till en stiftelse men aktiviteterna blir liknande de som varit under de föregående åren.
En rosa match
- Vi vill skapa så stor uppmärksamhet som möjligt genom kreativa och roliga arrangemang hos olika företag och på offentliga platser. Och vi vill få in så mycket pengar som möjligt till bröstcancerforskningen. Den 30 oktober har Northland Basket en rosa match och alla intäkter går till detta ändamål. Tjejerna spelar i rosa dräkter och publiken får köpa rosa tröjor att ta på sig, säger Renée Lundgren Sandle, projektledare för Rosa Oktober.
Kajsa Hartman-Pettersson, verksamhetsansvarig på Helex, berättar om ett brett Rosa Oktober-program i huset.
- Konstnären San Lundberg kommer att måla live i gymmet och verket kommer sedan att auktioneras ut till förmån för Bröstcancerfonden. Den 7 oktober arrangerar Läkarhuset Hermelinen sopplunch. Den 13 oktober har vi en tjejkväll med god mat, skönhetsbehandling, mode, aqua zumba, afrodans och spa.
Rosa fasad
Emma Aludden, centrumledare i Smedjan, berättar om några av företagets aktiviteter:
- Vi ska färga fasaden mot Smedjegatan rosa och ha en rosa bänk inne i Smedjan med information om bröstcancer. I parkeringshuset ska vi ha rosa parkeringsplatser och intäkterna ska gå till stiftelsen Rosa Oktober.
Renée Lundgren Sandle påpekar att Rosa Oktober numera har sammanlagt ett 20-tal samarbetspartners.
- Inte någonstans i övriga Sverige bedrivs en lika bred kamp mot bröstcancer. Luleå är föregångare.