Kjell Nordström, som är bördig från Avan, var med och tog emot det första Viggenplanet när det kom till F21 1979 som ersättare till det tidigare stridsflygplanet Draken.
Nordström var då ansvarig för att lära piloterna hur man styrde det nya flygplanet.
– När Viggen kom var det ett enormt kliv fram teknologiskt, tidigare var allt mekaniskt men Viggen var ett system med mycket datorer. Fast idag är det väl mer dataminne i en telefon än i Viggen, berättar han.
Den nuvarande divisionschefen på F-21, Carl-Johan Edström, har också flugit Viggen.
– Det är ett törstigt plan, med efterbrännarkammaren igång kunde den dra 660 liter per minut. På åtta minuter kunde man tömma tanken, säger han.
På plats för att fira Viggen fanns även Lars Hallberg. Han minns en speciell händelse med Viggen. som inträffade 1981.
I samband med att han övade inför en flyguppvisning gick något fel – och planet störtade utanför Rödkallen.
– Kungen var ju tyvärr på plats i Luleå men jag pallrade mig ändå till F-21 dagen efter olyckan och fick till slut träffa honom. Men jag hade så rackarns ont i ryggen efter att ha skjutit ut mig, säger Lars Hallberg.