Mikael en av Sveriges bästa busschaufförer

Mikael Eriksson, 36, från Harads är en av Sveriges tolv bästa busschaufförer. Han har arbetat som busschaufför i snart 14 år och kör cirka 10 000 mil per år i jobbet, både linjetrafik för Länstrafiken och beställningstrafik. "Nog har man varit med om en del intressanta episoder genom åren. Skulle kunna berätta en del historier", säger han.

Mikael Eriksson, 36, från Harads är en av Sveriges tolv bästa busschaufförer. Han har arbetat som busschaufför i snart 14 år och kör cirka 10 000 mil per år i jobbet, både linjetrafik för Länstrafiken och beställningstrafik. "Nog har man varit med om en del intressanta episoder genom åren. Skulle kunna berätta en del historier", säger han.

Foto:

Luleå2008-10-18 06:00
Mikael Eriksson, 36, från Harads är en av Sveriges tolv bästa busschaufförer.
- Jag älskar ju att köra. Men den sociala biten, att träffa många olika människor och få dem att trivas, är också en rolig och viktig del av jobbet, säger han.
Det finns drygt 20 000 busschaufförer i Sverige. Av dem har tolv finalister gallrats fram och gjort upp om titeln Sveriges bästa bussförare. I går presenterades de tre som tog hem första-, andra- och tredjepriset.
De nio övriga finalisterna får dela på fjärdeplatsen, bland dem finns Mikael Eriksson.
Besviken över att du inte vann?
- Nej, det är klart att det hade varit roligt att hamna på pallplats. Men att vara bland de tolv i landet i final får man ju vara nöjd med.
NSD träffar Mikael Eriksson på busstationen Loet i Luleå där han lastar sin buss inför nästa tur mellan Luleå och Jokkmokk.
10 000 mil om året
Han har arbetat som busschaufför i snart 14 år och kör cirka 10 000 mil per år i jobbet. Han är anställd av Larssons buss i Harads och kör både linjetrafik för Länstrafiken och beställningstrafik. Bland annat har han kört en del bussresor på Ryssland.
- Nog har man varit med om en del intressanta episoder genom åren. Skulle kunna berätta en del historier, säger han och skrattar godmodigt.
Tävlingen (som arrangeras av Bussbranschens riksförbund samt tidningarna Trafikforum och Resforum i samarbete med Vägverket) gick till så att en förare från varje region i landet togs ut genom ett teoretiskt prov. I slutet av september fick de tolv finalisterna tävla i praktiska moment på Vägverkets trafikcenter i Kumla.
Manöverprov
- Det var manöverprov med precisionskörning, halkbanekörning och ekonomikörning - ecodriving. Vi fick också göra ett teoretiskt prov på hjärt- och lungräddning. Det var kul att träffa kollegor från hela landet men lite ovant att ratta helt nya bussar som man aldrig har kört förut, berättar Mikael Eriksson.
Vinnarna i tävlingen presenterades på en galamiddag vid mässan Persontrafik 2008 i Göteborg på torsdagskvällen. För Mikael Eriksson var det arbetsdag som vanligt. Men det trivs han bra med.
- Visst har alla yrken sina för- och nackdelar men jag trivs med det här. När jag började var det själva körningen som var roligast. Men den sociala biten, att träffa många olika människor och få dem att trivas, är också en rolig och viktig del av jobbet som känns allt betydelsfullare, säger han.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!