Lovikkavanten på modet igen

Foto:

Luleå2009-01-21 06:00
Sofia Hagelin, 36, Stocksund utanför Stockholm, har fört in Lovikkavanten på catwalken.
På trendmässan Formex, som hölls nyligen, var det världspremiär för modemärket Heart of Lovikka. Det är ett modemärke för kvinnor inspirerat av Lovikkas hantverkstraditioner.
Att Sofia satsat på just lovikka är inte så konstigt.’
- Jag är uppvuxen med Lovikkavantar på händerna och har alltid beundrat det vackra hantverket.
Mormor Märta och hennes syster Elsa är uppväxta i Kangos och Lovikka. De stickade Lovikkavantar till Sofia under hennes uppväxt.
- Jag ser det som ett sätt att förvalta traditionen och föra den vidare, säger hon.
Positiv husmodersförening
Sofia Hagelin har varit och träffat Husmodersföreningen i Lovikka.
- Kvinnorna tyckte det här var bra. De ser det här som ett sätt att föra traditionen vidare. Husmodersföreningen stickar ju vantar, men det finns inga unga som fortsätter med det.
I kollektionen syns tydliga inspirationer av Lovikkavanten. Den baseras på hantverkstraditionen och man känner igen Lovikkamönstret.
- Det finns koftor, jackor, topp, tröjor, klänning, kjol och väst. Dessutom accessoarer— vantar, halsdukar, mössor, armband, benvärmare med mera. Men även riktigt tjocka vantar som liknar originalet och tunnare varianter som är min tolkning av Lovikkavanten, säger hon.
På mässan i Stockholm fick Heart of Lovikka en positivt mottagande.
- Det var väldigt roligt att vara där. Det kom fram folk med egna erfarenheter av Lovikka och hemslöjdsmänniskor. Alla var positiva.
Återvänder till Kangos
Sofia Hagelin är född i Stockholm och har bott på flera olika platser under sin uppväxt. Genom sina rötter i Lovikkatrakten återvänder hon ofta till Kangos.
Och det var under en skidtur i Akkavaara, nära Lovikka, som hon fick idén att skapa sitt modemärke.
- Då fick jag bråttom hem och skissa på idén.
Kollektionen, som just börjat lanseras, kommer att säljas i modebutiker, inredningsbutiker och livsstilsbutiker i och runt storstäderna i Skandinavien från augusti. Planer finns på att sitka in sig på marknader i Europa, Japan och USA.
Sofia Hagelin tog civilekonomexamen vid handelshögskolan i Stockholm 1995. Några år senare startade hon Resfeber som hon arbetade med fram till förra året. Resfeber är i dag Skandinaviens femte största reserarrangör.
Men hon har alltid var kreativ. Hon sjunger i jazzorkester, gör keramik, arbetar med pärlor och syr.
- Modebranschen känns helt rätt för mig. här får jag utlopp både för min kreativitet och får göra affärer.
Lovikkavantar är en typ av tumvante som skapades år 1892 av Erika Aittamaa i byn Lovikka. De flesta lovikkavantarna har en mönsterbård vid handleden med korsstygn som gör att vantarna snörps ihop så att det inte kommer in snö i vanten. Vanligen har lovikkavantar en tofs för att man ska kunna hänga upp dem lättare.
Erika Aittamaas man arbetade i skogen och familjen var fattig med många barn. För att tjäna pengar brukade Erika sticka för försäljning. En gång då hon skulle sticka ett par extra tjocka vantar gjorde hon ett misstag; vantarna blev så tjocka och stela att beställaren inte ville ha dem. Erika tvättade och borstade vantarna med en ullkarda så att de blev skönare, och lovikkavanten blev till. Efterfrågan på Erikas vantar blev så stor att hon fick lära ut hur de gjordes till andra som ville lära sig.
1952 avled Erika Aittamaa när hon var 86 år. 1961 registrerades lovikkavantar som varumärke.
2007 gick Lovikkavanten AB i konkurs.
- Billiga Kina-vantar och sjukdom är grunden till konkursen, sade ägaren Eino Frikvist till NSD.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!