Kongressbyrån ska locka mötesdeltagare till Luleå

När överförmyndarna och socialcheferna ska ha årsmöte kommer de till Luleå nästa år. Det är frukten av att Luleå har fått en kongressbyrå. En organisation som berättar om Kulturens hus och allt annat som gör ett möte framgångsrikt.

Martin Theorin, Luleå convention bureau i Mälardalen, hjälper Luleå Visit med marknadsföringen av kongressbyrån. Foto: Pär Bäckström

Martin Theorin, Luleå convention bureau i Mälardalen, hjälper Luleå Visit med marknadsföringen av kongressbyrån. Foto: Pär Bäckström

Foto: Pär Bäckström

LULEÅ2009-04-17 06:00
Visit Luleå, med 80 medlemmar, får hjälp med marknadsföringen av Martin Theorin på Luleå convention bureau i Mälardalen. Han jobbar för att företag och föreningar ska komma till Luleå och mötas. För att kongresser och årsmöten ska ske här.
Sysselsätter många
- Jag visar de personer som ska organisera möten vad som finns här i Luleå. Jag stöder både professorn på Luleå tekniska universitet som ska ordna ett internationellt möte och Filatelisternas årsmöte när de vill hitta var de ska samlas, säger Theorin.
I år kommer tiden mellan maj och september att generera 30 miljoner kronor, varav 5 miljoner i skatteintäkter. Nästa år 13 miljoner kronor, varav 2,4 miljoner
i skatteintäkter.
- Dessa möten sker när hotell och andra anläggningar har en låg beläggning. Så de som kommer upp till Luleå är viktiga för den lokal turistnäringen, säger Martin Theorin.
Tomas Jönsson från Konf-aktiv tycker att det är viktigt för alla i branschen.
- Vi hade en stor gruvkonferens här i Luleå, som berörde över 100 företag. Bara en monter gav fyra företag uppdrag lokalt i Luleå.
Den konferensen gav
8 miljoner kronor i intäkter och 1 miljon kronor i skatteintäkter.
Viktig industri
Turistnäringen i Norrbotten omsätter flera miljarder kronor, och i Luleå 700 miljoner kronor. Möten och kongresser tillför de sista miljonerna under lågsäsong.
- Det gäller att få dem som åker från länet på kongresser att tänka att de kan ta hit nästa kongress till Luleå. För här finns de företag som kan organisera deras möten, säger Jönsson.
Internationellt ökar Sveriges populäritet. Och därmed Norrbottens attraktionskraft. Dels är det drömmen om natur och lägerliv som lockar trångbodda européer, dels är det den billiga valutan som gör resan och mötet i Luleå billigare än på andra ställen.
Få kan tänka sig Sverige
Men fortfarande är det bara en bråkdel av alla som organiserar möten som kan tänka sig Sverige.
Det är myten om att allt är dyrt.
Det är rädslan för vinter, snö och kyla och en mycket låg kunskap om vad Sverige och Norrbotten är, som gör att de internationella kongresserna väljer Wien, London och Paris i Europa när de ska träffas.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om