I dagarna är en inbjuden specialist på gamla veteranrälsbussar på plats för att gå igenom det senaste nyförvärvet, en rälsbuss av 1950-talsgenerationen, innan den börjar köra. Den har rullat i Norr- och Västerbotten och senare i södra Sverige innan den togs ur bruk på åttiotalet
–Många höjde nog på ögonbrynen när de mötte tåget på E4:an, när det transporterades från Bengstfors i Dalsland, säger Jan Bergsten, museiföreståndare.
Rälsbussen transporterades 118 mil på en specialtrailer försedd med järnvägsspår och rullades sedan ner från traliern till spåret i Karlsvik där Järnvägsmuseet finns. Händelsen gjorde många nyfikna.
–Vi fick en hel del telefonsamtal av människor som hade frågor om vad som var i görningen. Det är många som kommer ihåg de gamla rälsbussarna och själva kanske åkt med dem. Folk gillar att känna igen sig. Om servicen går bra kanske vi kan dra igång och köra turer redan till helgen.
Rälsbussen som köpts in trafikerade banorna i Norrbotten fram till de första åren på 1980-talet. Cirka 800 rälsbussar med släpvagnar av denna generation tillverkades åren 1953-1960.
Med detta nyförvärv har Norrbottens Järnvägsmuseum nu en komplett historisk uppsättning av SJ:s rälsbussar. Den nyinköpta vetranrälsbussen kan köra sträckan Karlsvik – Gammelstad. Men för att köra på statens järnvägsspår har föreningen en något modernare, säkerhetsanpassad rälsbuss.
Med den har de planer på att köra utflyktsturer för pensionärsföreningar och andra sällskap. Ytflyktsmålen kan exempelvis bli Murjek, Älvsbyn och Björkliden. Föreningen har även ett lok som de satt igång och lackerat så att det fått sin originalfärg tillbaka.
–Tankar finns på att även köra vintertid och då tänker vi att det kunde kallas ”Norrskensexpressen”, men det är än så länge ganska lösa planer, berättar Jan Bergsten.