Hedersam avslutning för kinesisk kuli

LULEÅ. Järnvägsmuseet i Karlsvik får snart en nyhet att visa upp. Tågentusiasten Bertil Persson har lagt makeup på en mycket sliten och krasslig gammal kinesisk kuli. Också hans glasögon är fyllda med prickar av kulören SJ-röd 92.

...och den andra sidan har tågentusiasten Bertil Persson sminkat i "två månaders kalendertid". Färgen heter SJ-röd 92.

...och den andra sidan har tågentusiasten Bertil Persson sminkat i "två månaders kalendertid". Färgen heter SJ-röd 92.

Foto: Göran Ström

Luleå2008-09-12 06:00
Det är en vagn, kallad gondolas eller lådvagn, tillverkad i Belgien på 1930-talet på beställning från Kina. Men på grund av att Japan anföll Kina blev ett stort antal gondolas liggande i Antwerpen.
På krångliga vägar nådde 335 vagnar Sverige och SJ år 1940.
- Vagnarna kom bland annat att användas för att köra ved från Norrland till Stockholmsområdet och koks från Luleå till Domnarvet, säger Bertil Persson.
Han har räddat en vagn undan sophögen och efter långt och idogt arbete visar han nu upp den vid tyskmagasinen i Karlshälls hamn.
Långt anförande
I snålblåsten från Luleälven håller Bertil Persson ett 20 minuter långt anförande ur minnet, späckat med årtal och andra sifferuppgifter, om vagnens bakgrund och användningsområden genom åren.
- Den 1 juli klockan 00.05 1978 gick det första kokståget från Luleå. Trafiken pågick in i 1981 då kokslagret var slut.
Samtidigt blåstes masugnarna ned vid Domnarvet.
En epok var slut för alltid. Kinesen hade gjort sitt.
Det blev skrotning allt eftersom.
Den vagn som Bertil Persson har fräschat upp har han hittat i Kalmar och lyckats få uppforslad till Luleå.
Hedersam avslutning
- Den får en hedersam avslutning som museivagn efter 68 år varav 40 års drift och 28 års pension utan skötsel. Det finns luggslitna pensionärer även bland oss andra, säger han.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om