Han ska sälja Norrbotten
Nu är projektledaren för "City Break to Swedish Lapland" utsedd. Lars Lindberg återvänder till sin hemstad efter att de senaste sju åren ha drivit restaurang i Åre. Hans uppgift blir att etablera internationellt direktflyg till Luleå.
Lars Lindberg är civilekonom
i grunden. Han arbetade i tillverkningsindustrin och på Telia innan han övergick till hotell, restaurang och turism. Före tiden i Åre var han platschef i Kebnekaise i tre år.
Samarbetsprojekt
- Jag har lärt mig mycket av Åre. Dit kommer nu bland annat mängder av ryssar och engelsmän via direktflyg till Östersunds flygplats. Åre har också gått från att vara enbart vinterort till att utveckla en bred sommarturism, säger Lars Lindberg.
Inventera utbudet
City Break to Swedish Lapland är ett samarbetsprojekt mellan fem kommuner. Det är Kalix och fyrkantskommunerna Luleå, Boden, Piteå och Älvsbyn.
- Jag ska informera flygbolag och lokala samarbetspartners. Förutom kommunerna är Luftfartsverket, olika intresseorganisationer och privata som till exempel Pite havsbad intressenter.
- Jag ska också inventera dagens utbud av produkter och om det finns fungerande valutor och tillräckliga språkkunskaper för att sälja på export, säger Lars Lindberg.
Gott om kapacitet
Peter Oscarsson försäkrar att det finns gott om flygplanskapacitet på Luleå flygplats.
- Vi har resurser för 39 000 civila flygplan per år. I dag är antalet civila plan 15 000, säger han och tillägger att det finns gott om logikapacitet året runt.
Elisabeth Ennefors ger exempel på produkter att sälja på export:
- Isen, kylan, mörkret och norrskenet på vintern. Skoter, hundspann och turer med isbrytare är några aktiviteter. På sommaren har vi skärgården och de ljusa sommarnätterna, säger hon.
Lindberg påpekar att målet för projektet är inte bara inkommande trafik utan också utgående trafik:
- Vi ska fråga norrbottningarna vilka resmål de är intresserade av.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!