Författardebut om järnvägar i Tornedalen

Det var en bok om Haparandas dramatiska historia under 1910-talet som fick honom att börja skriva på en egen bok. Nu släpps boken Tornedalens Järnvägar, skriven av NSD:s kulturredaktör Jan Bergsten.
- Det är få andra banor som har så spännande historia, säger han.

Foto: Bengt-Åke Persson

Luleå2012-09-08 06:00

Boken är hans första egna och det har tagit honom "tre till fyra år" att skriva den, vid sidan av sitt ordinarie jobb som kulturredaktör.

Men intresset för tåg och järnvägar har han haft sedan han var riktigt liten, berättar Jan Bergsten.

Uppvuxen i en järnvägsfamilj
Han är uppväxt i en järnvägsfamilj där pappan var överbanmästare och hade hand om en viss sträcka.

I uppväxtorterna, bland annat Jörn, Arvidsjaur och Långträsk, bodde de i tjänstebostäder som låg invid järnvägen.

- Banan fanns alltid i närheten, säger Jan Bergsten och berättar att han var mycket på banan när han var liten, "hörde gubbarna berätta det ena och det andra" men att det också handlade mycket om livet kring banan, människorna och om järnvägskulturen.

- En järnväg är inte intressant i sig. Det är bara räls och grus. Det är trafiken, järnvägens betydelse i samhället och historien, järnvägslivet, som är intressant, säger han.

Historiskt perspektiv

Och både samhället, historien och människorna är något som får utrymme i boken.

Den tar avstamp i det sena 1800-talets Sverige när debatten om en järnväg i de nordöstra delarna av landet gick hög i riksdagen.

Järnvägen byggdes så småningom från Boden till Morjärv, Lappträsk, Karungi och Övertorneå och senare ner till Haparanda.

Det historiska perspektivet med de dramatiska åren kring första och andra världskriget ger läsaren en inblick i järnvägens betydelse under den här tiden.

Hur kom det sig att det blev en bok just om Tornedalens järnvägar?

- Det började med att jag kom över en bok som en Haparandabo skrivit, Gustav Svanberg, och som handlade om Haparanda under åren 1918-1920. Han hade härliga skildringar och det var kul att läsa. Sedan träffade jag på Mia Greens bilder, säger Jan Bergsten och berättar att han senare också kom över uppgifter som han inte hade en aning om, bland annat att sårade tyska soldater färdades på järnvägen under andra världskriget. Det ledde fram till att han ville skriva boken.

Spännande historia
Dessutom passade det bra med en historisk bok om järnvägsbyggandet i Tornedalen med tanke på att nya Haparandabanan öppnar för trafik i december.

- Och historien är så spännande. Det är få andra banor som har så spännande historia, säger han.

I dag är det boksläpp på Kulturens hus.

Och det finns redan planer på ytterligare en bok inom samma område.

- Den ska handla om ett mycket berömt svenskt tåg. Mer säger jag inte, säger Jan Bergsten hemlighetsfullt.

Kulturredaktör på NSD sedan februari 2011.

Har tidigare varit lokalreporter i Kiruna och Gällivare, allmänreporter och nyhetschef på tidningen.

Favoritböcker: En dåres försvarstal av August Strindberg, Eyvind Johnssons romaner och Korparna av Tomas Bannerhed.

Favorittåg: "Lokdragna tåg. Jag har åkt Orientexpressen en gång och det var trevligt, särskilt restaurangvagnen. Tåg ska inte gå i 350 kilometer i timmen, de ska dunka fram i 90 på skarvspår".

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om