Färre tågförseningar.
Effektivare järnvägsnät.
Det är två effekter som forskningen vid LTU förhoppningsvis ska leda till. En välbehövlig och efterlängtad satsning, efter det tågkaos som de senaste årens stränga vintrar skapat.
Förebygger haverier
- Det har varit problematiskt och regeringens inriktning är nu att satsa på bättre underhåll och trimning av järnvägssystemet. Järnvägstrafiken måste bli mer robust för att klara påverkan från miljön. LTU:s forskning ligger helt i linje med det och att vi valts ut till detta är väldigt kul, säger Veronica Jägare.
Forskningen ska bland annat ge svar på hur man förebygger haverier och utveckla en metod för hur man optimerar och lägger in underhållet, exempelvis av spårväxlar, i det täta och hårt pressade schemat av tågtrafik.
Det är järnvägsbranschen, med bland andra Trafikverket, EU och LKAB som tunga spelare, som pumpar in slantarna i forskningen.
- LKAB vill köra fler tåg och är givetvis intresserat av att få högre kapacitet på Malmbanan, säger Jägare.