100 miljoner satsas på Sveriges järnvägsnät

Nu ska det bli ordning på Sveriges järnvägsnät - tack vare forskning vid Luleå tekniska universitet.Järnvägsbranschen satsar 100 miljoner kronor under fyra år.- Det här visar att vi jobbar rätt. LTU tillhör Europatoppen inom drift- och underhållsbiten, säger Veronica Jägare, biträdande verksamhetsledare vid LTU-knutna Järnvägstekniskt centrum (JVTC).

LULEÅ2011-09-30 06:00

Färre tågförseningar.

Effektivare järnvägsnät.

Det är två effekter som forskningen vid LTU förhoppningsvis ska leda till. En välbehövlig och efterlängtad satsning, efter det tågkaos som de senaste årens stränga vintrar skapat.

Förebygger haverier
- Det har varit problematiskt och regeringens inriktning är nu att satsa på bättre underhåll och trimning av järnvägssystemet. Järnvägstrafiken måste bli mer robust för att klara påverkan från miljön. LTU:s forskning ligger helt i linje med det och att vi valts ut till detta är väldigt kul, säger Veronica Jägare.

Forskningen ska bland annat ge svar på hur man förebygger haverier och utveckla en metod för hur man optimerar och lägger in underhållet, exempelvis av spårväxlar, i det täta och hårt pressade schemat av tågtrafik.

Det är järnvägsbranschen, med bland andra Trafikverket, EU och LKAB som tunga spelare, som pumpar in slantarna i forskningen.

- LKAB vill köra fler tåg och är givetvis intresserat av att få högre kapacitet på Malmbanan, säger Jägare.

FAKTA JVTC
Järnvägstekniskt centrum (JVTC) är ett icke vinstdrivande kompetenscentrum inom Luleå tekniska universitet. Centrumet bildades av ett antal intressentföretag och LTU 1999 med stöd från Luleå tillväxtakademi, i syfte att effektivisera området tunga järnvägstransporter i kallt klimat och blandad trafik. Hösten 2000 togs beslut om att inrikta verksamheten mot drift- och underhållsfrågor.
Källa: LTU.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om