En femdagars med vackra vyer i Sverige och Norge

PRO Kalix arrangerade en bussresa till Lofoten tillsammans med Tapanis Buss. Här berättar de om den.

Vacker tur till Lofotens ljus.

Foto:

Läsarbild2023-09-06 14:54

Vår resa började i Haparanda eftersom vi samverkar med PRO Haparanda. 48 pensionärer åkte till Gällivare där vi åt lunch i form av havets Wallenbergare.
Efter en tur i Malmberget där det rivs och flyttas fastigheter till Gällivare fortsatte vi mot Kiruna. Staden grundades 1900 och har idag 20 000 invånare. Vi fick en guidad tur i Kiruna och övernattade sedan på Scandic Hotell.

Nästa dag efter frukost åkte vi den vackra Nordkalottvägen som bjöd på sköna fjällvyer mot Torneåträsk, Abisko och Lapporten.
Vi fortsatte över norska gränsen och Björnefjälls karga fjällpassager. Småningom kom vi fram till Svolver, Lofotens huvudstad. Där bodde vi två nätter.

Efter frukost dag tre på resan åkte vi ut och upptäckte mer av Lofoten, tillsammans med en lokal guide. De sylvassa topparna speglade sig i de djupa, gröna fjordarna och där emellan låg små pittoreska fiskeläger. Vi åkte ända ut till byn Å där vägen slutade.

Dag fyra åkte vi tillbaka till Kiruna där det blev middag och övernattning. Resans sista dag åkte vi till Kaunisvaara där vi åt vi lunch och fick en guidad tur av Kaunis Irons kommunikatör Linnea Sidenmark. Mycket intressant och givande, även om den här målgruppen troligen inte kommer att jobba i gruvan.
Sedan åkte vi hem, glada och nöjda över fem mycket lyckade dagar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!