Förening missgynnas av återbäringssystem

Föreningar och företag omfattas inte av Coops nya system med återbäring.Vid Svappavaara hembygdsförening anser man att systemet är orättvist och missgynnar föreningslivet.Nu funderar föreningen på att flytta pengarna från KF sparkassa.

KIRUNA2011-05-05 06:00

Den 1 december 2010 övergick Coop från det gamla systemet med premiecheckar till att ge upp till fem procents återbäring på alla inköp i butiker och stormarknader.

Det gamla systemet omfattade alla medlemmar, men det nya gäller bara för privatpersoner.

Om medlemmen är en förening, ett företag eller en kommun betalas ingen återbäring ut. Däremot gäller medlemspriser.

Ragnhild Kemi i Svappavaara hembygdsförening reagerade när hon läste på kvittot efter att ha betalat med föreningens kort - "ditt hushåll saknar medlemskap".

- Jag trodde att det var något fel på kortet och gjorde ett nytt inköp dagen därpå. Personalen visste inte vad det kunde bero på och jag fick heller inget bra svar när jag tog kontakt med Konsum Malmfälten, säger hon.

Flytta sparpengar?
Därefter tog hon kontakt med KF centralt och fick nöja sig med beskedet att "juristerna hade kommit fram till detta".

- Då bad jag dem hälsa juristerna att vi överväger att flytta våra sparpengar från KF sparkassa. Det finns fler föreningar som resonerar på samma sätt, säger Ragnhild Kemi.

En som kan ge klara besked är Torbjörn Eriksson vid Medmera bank som har till uppgift att administrera Coops återbäringsprogram.

Två problem
Han säger att det finns två problem som man ännu inte har hittat någon lösning som myndigheterna kan godta.

- Vi hittar på saker som Finansinspektionen inte är vana vid. De betraktar medlemskapet som ett konto och då gäller vissa regler. Bland annat måste den som har ett konto kunna identifiera sig på ett säkert sätt, säger han.

Det andra problemet är att företag måste redovisa moms och Skattemyndigheten kräver att Coop ska skicka ett ut momsunderlag varje månad.

Det är hantering som kostar pengar.

Torbjörn Eriksson säger att man valde att lansera systemet för privatpersoner samtidigt som man fortsätter att jobba för att lösa problemen.

Borde gå att lösa
- Vi har 2,5 miljoner hushåll som medlemmar jämfört med 5 000-6 000 föreningar och företag. De är också är viktiga kunder och vi vill få in dem i programmet, säger han.

När kan ni ha en lösning klar?

- Förhoppningsvis i början på nästa år.

Ragnhild Kemi anser att problemen inte är större än att det i alla fall borde gå att lösa för föreningar.

- Vi i föreningarna handlar i regel på små orter där de är igenkända och föreningarna omfattas fortfarande inte av momsreglerna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om