Ännu så länge har det inte rapporterats om några incidenter mellan bilförare och skidåkare efter spåren. Förmodligen beroende på att den eller de som kör med bilarna är ute på natten.
Bilåkandet har ställt till med nog så mycket skada ändå.
- Det kan få stora konsekvenser om det blir djupa bilspår vid utförskörningarna. Man kan stå på öronen ganska ordentligt som skidåkare, säger Anders Burman, driftchef för Kiruna utomhusanläggningar.
Även motorcyklar
Det har också synts spår efter motorcyklar i vid Varggropen och Matojärvi och de river upp ännu mer
i spåren.
Det är när spåren prepareras med pistmaskin som det blir så hårt att underlaget bär för bilkörning. Nu funderar Anders Burman som bäst på hur man ska hindra bilmarodörerna från att ta sig ut på spåren.
- Det här var problem som jag inte hade kunnat förutse inför skidsäsongen. Men en lösning kan vara att bygga snövallar på alla ställen där man kan ta sig ut.
Väntar på fastkörning
Det finns också mer raffinerade sätt att fånga in bilförarna - nämligen att låta dem fånga sig själva.
- Jag väntar på den dag då de kör fast i spåren. Då sitter de verkligen fast, säger Anders Burman.