Maxgräns för tågbuller i Kalix
Det innebär att den ger privatpersonerna som överklagat bullergränserna efter upprustningen av Haparandabanan delvis rätt.
Banverket beslutade i maj 2007 att fastställa järnvägsplan för elektrifiering av Haparandabanan, Morjärv-Karlsborg.
Beslutet överklagades av några privatpersoner boende i Stenbäcken och Djuptjärn - där järnvägssträckan passerar nära bostäderna - och intresseföreningen Mellan spåren Stenbäcken - Djuptjärn.
En privatperson har motsatt sig alla ingrepp på sin mark innan tidigare ombyggnationers intrång reglerats, en annnan privatperson anser att järnvägsplanen är bristfällig.
Försämrad boendemiljö
Ytterligare två privatpersoner vill att regeringen ska undanröja Banverkets beslut:
De skäl som uppges för detta är att det anses orimligt att de åsamkas en försämrad boendemiljö med ökat buller, vibrationer och magnetfält med skadlig inverkan på hälsan.
De pekar på ekonomisk skada av järnvägsupprustningen, att järnvägsplanen inte redovisar skyddsåtgärder mot eventuella olyckor samt att Banverket inte redovisat den utlovade kostnadskalkylen för en alternativ sträckning utanför Kalix.
Max ute och inne
Regeringen prövar inte intresseföreningens överklagan med motiveringen att den inte har rätt att överklaga beslutet, regeringen prövar inte heller ersättningskraven och andra frågor rörande tidigare järnvägsombyggnationer.
Banverket har själv föreslagit att sätta in skyddsåtgärder som gör att riktvärdet max 70 decibel för uteplats kan hållas.
Regeringen håller med, men ser också ett behov av att reglera maxbullret inomhus när den ombyggda järnvägen tagits i drift.
70 decibel
Regeringsbeslutet: Inga boende ska utsättas för en maximal ljudnivå överskridande 70 decibel utomhus vid uteplats och "vidare ska strävan vara" riktvärdet 45 decibel maximalnivå inomhus nattetid "i den mån överskridanden konstateras vid mätning och åtgärder är tekniskt möjliga och ekonomiskt rimliga".
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!