Konstnären som bär en bister kritiker inom sig

Karin EE von Törne Haern med bilden av den bistra kritiker som hon bär inom sig.

Karin EE von Törne Haern med bilden av den bistra kritiker som hon bär inom sig.

Foto: Jan Bergsten

Jubilar2018-10-31 06:00

Konstnären och konstpedagogen Karin EE von Törne Haern, Luleå, fyller 70 år på torsdag den 1 november.

Det är alltid något speciellt med Karin EE von Törne Haern, inte bara namnet som blir begripligt när ”EE” uttyds som de två mellannamnen Ebba Elisabet. Hon har också ett speciellt förhållande till konstkritiken. För fem år sedan ställde hon ut hos Bodens konstgille. En av dukarna föreställde en bister man.

– Min drömkritiker och han var hård, berättade hon om sin drömmålning.

Jo, det var just det, en dröm hon målat. Den bistre mannen dök upp en natt när Karin EE von Törne Haern låg och sov. Han stod på en av hennes akvareller, uttrycker manlig självsäkerhet. Han har armarna i kors, står bredbent och med nästan slutna ögon. Här finns ingen tvekan och han dömer ut hennes utställning.

En mardröm? Nej, den bistre kritikern finns någonstans där inom Karin EE von Törne Haern. Drömkritikern ger uttryck för hennes egen inställning.

– De bilder jag gjorde för fem år sedan vill jag inte visa mera. Det är min inre självkritik han står för. Som person påminner han inte om någon, men det var roligt att få göra honom, sade hon där i galleriet i Boden år 2013, alltså för fem år sedan.

Boden är känd för sin konstnärskoloni, Bodenskolan. Karin EE von Törne Haern föddes i Boden på 1940-talets näst sista år och det var lite för sent för att kvala in i denna konstnärsgrupp. För ung för hemstadens konstskola var också jämnårige konstnären Bertil Sundstedt. Hon fångades av hans bluesmusik på munspel och det blev en kort romans innan Karin drog söderut.

Tåget gick till Uppsala och folkuniversitetet. Där lärde hon sig måla av konstnärer som Ruby Nordström och Christer Kempe. Efter konststudierna var hon verksam som originaltecknare och illustratör på Scandecor International AB åren 1975–1999.

En dag i förskingringen såg Karin en utställning i Harg i Uppland. Där medverkade Bertil Sundstedt och hans adress fanns i utställningskatalogen. Karin skrev ett julkort och så var romansen pånyttfödd. Det bar norrut 1996 efter 25 år och nu tog hon sig an det norrbottniska konstlivet. Karin EE von Törne Haern blev samordnare för Konstnärer i Norrbotten, K-I-N, och blev länsarbetsnämndens konstinventerare. Det blev också en anställning som konstansvarig på Skådebanan. Då drog Karin EE von Törne Haern igång Galleri Skåda och blev initiativtagare till projektet Kulturnatten.

Så det blev en del kulturbyråkrati, men Karin EE von Törne Haern avstod inte från det egna skapandet. Hon har ett fylligt CV över separatutställningar, samlingsutställningar och hennes målningar kan ses på offentlig plats på många håll i landet.

Hon har sagt att måleriet är handens intelligens och hon gillar att experimentera och fördjupa sig i klassiska tekniker, följer sitt eget spår och är inte så påverkad av att följa med i tiden. Den som jagar trender hamnar alltid på efterkälken eftersom någon annan satt trenden.

Många blivande konstnärer har fått ta del av hennes syn på konsten, för hon har genom åren också verkat som lärare på Konstskolan i Sunderbyn och Sverigefinska folkhögskolan i Haparanda samt i annan kursverksamhet.

Sedan var det ju detta med konstkritiken, att den bistre kritikern finns någonstans inom henne själv. Sedan har hon ju en kritiker alldeles i närheten. Livskamraten Bertil Sundstedt är inte bara konstnär, han är också konstkritiker i en tidning som är NSD:s konkurrent.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om